Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Poezja Gałczyńskiego, czyli awangarda dla mas
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, w jaki sposób i dlaczego Konstanty Ildefons Gałczyński chętnie odwoływał się w swojej poezji do przemian kulturowych;
omówi zabiegi językowe, które Gałczyński stosował w swoich utworach;
określi strategie stylistyczne stosowane przez poetę;
wymieni rodzaje aluzji, które wykorzystywał w swojej poezji Konstanty Ildefons Gałczyński.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Poezja Gałczyńskiego, czyli awangarda dla mas”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Chętne osoby prezentują prace, które wykonały przed lekcją. W ten sposób wprowadzamy uczniów w świat poezji Gałczyńskiego.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel poleca, aby wybrany uczeń przeczytał Polecenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali odpowiedzi do poleceń. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Ćwiczenia z tej sekcji uczniowie wykonują samodzielnie.Uczniowie zapoznają się indywidualnie ze schematem. Następnie w parach wykonują Polecenie 1 w sekcji „Schemat”. Po upływie określonego przez nauczyciela czasu, przedstawiciele par prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Dyskusja. Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas. Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Gałczyński był romantykiem, który postanowił zostać satyrykiem. Co o tym świadczy?
Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.
Praca domowa:
Omów zabiegi językowe, które stosował Gałczyński w swoich utworach.
Materiały pomocnicze:
Ryszard Matuszewski, Poezja polska 1939–1996, Warszawa 1998.
Ze struny na strunę. Wiersze poetów Polski Odrodzonej 1918–1978, ułożył A. Lam, Kraków 1980.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.