SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Perspektywy rozwoju żeglugi w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

7) identyfikuje cechy sieci rzecznej Polski oraz na podstawie źródeł informacji weryfikuje hipotezy dotyczące perspektyw rozwoju żeglugi rzecznej w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje udział żeglugi w polskim transporcie,

  • wskazuje wady i zalety transportu wodnego,

  • omawia perspektywy rozwoju transportu wodnego w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Woś K., Krzywiński T., Żegluga śródlądowa w Polsce, Fundacja Towarzystwo Projektów Edukacyjnych, Warszawa 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat żeglugi śródlądowej – czym jest, jakie znają miejsca z nią związane, czy sami korzystali z takiej żeglugi.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w trakcie słuchania audiobooka sporządzali notatki.

  • Wspólnie z nauczycielem szukają odpowiedzi na pytania postawione w audiobooku.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom parametry wybranych rzek oraz wymagania transportowe. Na tej podstawie uczniowie oceniają przydatność wybranych rzek w transporcie. 

  • Nauczyciel przedstawia uczniom strukturę ładunków transportowanych rzekami. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

  • Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach polecenia zawartego w tej części e‑materiału. Po upływie określonego przez nauczyciela czasu wybrane pary bądź ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi.

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat perspektyw rozwoju żeglugi morskiej w Polsce. W tym miejscu możliwa krótka dyskusja na ten temat.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji, uwzględniająca ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat znaczenia żeglugi morskiej w transporcie towarów i osób w Polsce.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat turystycznych przewozów pasażerskich w żegludze śródlądowej w Polsce. Nauczyciel może zaproponować analizę przypadku Wielkich Jezior Mazurskich, Kanału Elbląskiego, żeglugi na Odrze itp.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook i grafika interaktywna zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane w ramach lekcji dotyczacej zróżnicowania sieci transportowej w Polsce (zakres podstawowy: XV. 12).