Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Perspektywy rozwoju żeglugi w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
7) identyfikuje cechy sieci rzecznej Polski oraz na podstawie źródeł informacji weryfikuje hipotezy dotyczące perspektyw rozwoju żeglugi rzecznej w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje udział żeglugi w polskim transporcie,
wskazuje wady i zalety transportu wodnego,
omawia perspektywy rozwoju transportu wodnego w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Woś K., Krzywiński T., Żegluga śródlądowa w Polsce, Fundacja Towarzystwo Projektów Edukacyjnych, Warszawa 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat żeglugi śródlądowej – czym jest, jakie znają miejsca z nią związane, czy sami korzystali z takiej żeglugi.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w trakcie słuchania audiobooka sporządzali notatki.
Wspólnie z nauczycielem szukają odpowiedzi na pytania postawione w audiobooku.
Nauczyciel przedstawia uczniom parametry wybranych rzek oraz wymagania transportowe. Na tej podstawie uczniowie oceniają przydatność wybranych rzek w transporcie.
Nauczyciel przedstawia uczniom strukturę ładunków transportowanych rzekami. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach polecenia zawartego w tej części e‑materiału. Po upływie określonego przez nauczyciela czasu wybrane pary bądź ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi.
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat perspektyw rozwoju żeglugi morskiej w Polsce. W tym miejscu możliwa krótka dyskusja na ten temat.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji, uwzględniająca ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat znaczenia żeglugi morskiej w transporcie towarów i osób w Polsce.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat turystycznych przewozów pasażerskich w żegludze śródlądowej w Polsce. Nauczyciel może zaproponować analizę przypadku Wielkich Jezior Mazurskich, Kanału Elbląskiego, żeglugi na Odrze itp.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook i grafika interaktywna zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane w ramach lekcji dotyczacej zróżnicowania sieci transportowej w Polsce (zakres podstawowy: XV. 12).