Polecenie 1

Na podstawie informacji zawartych w grafice interaktywnej oraz dostępnych źródeł oceń znaczenie żeglugi morskiej dla transportu towarów i przewozów pasażerskich w Polsce w 2019 roku na tle przewozów europejskich.

R1cQDeOs1z9ni
(Uzupełnij).
Ro1c145qNf0RA1
Mapa Polski przedstawia międzynarodowe drogi śródlądowe. Droga E30 biegnie od Dunaju w Bratysławie do Morza Bałtyckiego w Szczecinie. W Polsce przebiega Odrą przez Opole, Wrocław, Szczecin. Droga E40 biegnie od Morza Bałtyckiego w Gdańsku do Morza Czarnego w Odessie. W Polsce przebiega Wisłą i Bugiem przez Gdańsk, Bydgoszcz, Warszawę i Brześć. Droga E70 biegnie od Atlantyku w Antwerpii do Morza Bałtyckiego w Kłajpedzie. W Polsce przebiega Notecią i Wisłą przez Gorzów Wielkopolski, Bydgoszcz. 1. Struktura eksploatowanych śródlądowych dróg wodnych w Polsce w 2019 r. Wykres kołowy przedstawia strukturę dróg wodnych. 66,3% to jeziora żeglowne, 17% to kanały, 9,4% to skanalizowane odcinki rzek, 7,3% to rzeki żeglowne uregulowane. Łączna długość dróg wodnych to 3513 kilometrów. Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0, 2. Struktura taboru barkowego żeglugi śródlądowej według grup ładowności w Polsce w 2019 r. Wykres przedstawia strukturę taboru barkowego. Barki bez własnego napędu do 249 ton to 20,2%, od 250 do 499 ton to 35,3%, od 450 do 999 ton to 39%, od 1000 do 1649 ton to 4,5%, powyżej 1650 ton to 1%. Barki z własnym napędem od 250 do 499 ton to 1,3%, od 450 do 999 ton to 68,7%, od 1000 do 1649 ton to 28,7%, powyżej 1650 ton to 1,3%. Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0, 3. Struktura wiekowa taboru żeglugi śródlądowej w Polsce w 2019 r. Wykres przedstawia strukturę wiekową taboru. Statki pasażerskie do 20 lat to 23,1%, od 21 do 30 lat to 8,5%, od 31 do 40 lat to 6,9%, powyżej 40 lat to 61,5%. Barki bez własnego napędu do 20 lat to 1%, od 21 do 30 lat to 7,2%, od 31 do 40 lat to 47,5%, powyżej 41 lat to 44,3%. Barki z własnym napędem to 100% barki w wieku powyżej 41 lat. Pchacze od 21 do 30 lat to 3,1%, od 31 do 40 lat to 24,8%, powyżej 41 lat to 72,1%. Holowniki do 20 lat to 11,15, od 31 do 40 lat to 22,2%, powyżej 41 lat to 66,7%. Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0, 4. Przewozy ładunków żeglugą śródlądową według kwartałów w 2018 i 2019 r. Dwa wykresy przedstawiają przewóz ładunków według kwartałów. W pierwszym kwartale 2018 roku przewóz wyniósł 0,8 milionów ton, w drugim 1,7 milionów ton, w trzecim 1,5 miliona ton, w czwartym 1,1 milionów ton. W pierwszym kwartale 2019 roku przewóz wyniósł 0,8 milionów ton, w drugim 1,5 miliona ton, w trzecim 1,3 miliona ton, w czwartym 1 milionów ton. W pierwszym kwartale 2018 roku przewóz wyniósł 145 milionów ton razy kilometr, w drugim 238, w trzecim 213, w czwartym 186. W pierwszym kwartale 2019 roku przewóz wyniósł 148 milionów ton razy kilometr, w drugim 183, w trzecim 173, w czwartym 153. Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0, 5. Struktura przewozów ładunków żeglugą śródlądową według kierunków w 2019 r. i jej zmiany w stosunku do 2018 r. Wykres kołowy przedstawia strukturę przewozów ładunków. Przewozy krajowe to 50,2% czyli 2,6 punkta procentowego. Import to 2,7% czyli minus 0,9 punkta procentowego. Eksport to 6,4% czyli minus 0,7 punkta procentowego. Tranzyt to 0,1% czyli minus 0,1 punkta procentowego. Przewozy sumarycznie wyniosły 4681 tysięcy ton.Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0, 6. Struktura przewozów ładunków żeglugą śródlądową według głównych grup ładunków w 2019 r. i jej zmiany w stosunku do 2018 r. Wykres kołowy przedstawia strukturę przewozów ładunków. Produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybołówstwa i rybactwa to 7,6% czyli 0,2 punkta procentowego. Węgiel brunatny i kamienny, ropa naftowa i gaz ziemny to 12,1% czyli minus 2,7 punkta procentowego. Rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa, torf, uran i tor to 37,9% czyli 1,6 punkta procentowego. Drewno i wyroby z drewna oraz korka z wyłączeniem mebli, artykuły ze słomy i z materiałów do wyplatania, masa włóknista, papier i wyroby z papieru, druki i zapisane nośniki informacji to 4% czyli 0 punktów procentowych. Koks i produkty rafinacji ropy naftowej to 14,6% czyli 3,3 punkta procentowego. Chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne, produkty z gumy i tworzyw sztucznych, paliwo jądrowe to 1,7% czyli minus 1,5 punkta procentowego. Inne niemetaliczne wyroby mineralne to 6,1% czyli 0,2 punkta procentowego. Metale podstawowe, wyroby metalowe gotowe z wyłączeniem maszyn i wyposażenia to 6,5% czyli minus 1,3 punkta procentowego. Surowce wtórne, odpady miejskie i inne odpady to 6,3% czyli minus 0,1% punkta procentowego. Pozostałe to 3,2% czyli 0,2 punkta procentowego. Łącznie przewieziono 4681 tysięcy ton. Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0, 7. Przewozy pasażerów żeglugą śródlądową w 2018 i 2019 r.Tabela przedstawia przewozy pasażerów. W 2018 roku liczba miejsc pasażerskich wyniosła 10926 a w 2019 12018. Liczba pasażerów w 2018 roku wyniosła 1395306 a w 2019 roku 1361592. Liczba pasażerokilometrów w 2018 roku wyniosła 18350919 a w 2019 roku 17548533. Średnia odległość przewozu 1 pasażera w kilometrach w 2018 roku wyniosła 13 a w 2019 roku również 13. Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R11yn16oSFbuX1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Największy udział w strukturze przewozów ładunkowych żeglugą morską ma: Możliwe odpowiedzi: 1. przewóz rud metali, 2. przewóz chemikaliów, 3. przewóz surowców wtórnych, 4. przewóz wyrobów niemetalicznych
R156OXQi2NKPi1
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

W strukturze eksploatowanych dróg wodnych śródlądowych w Polsce, największy udział mają: Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź A, 4. Nieprawidłowa odpowiedź A