Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Echa wydarzeń historycznych w micie o Tezeuszu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia mit o Tezeuszu;
wykazuje, że w micie o Tezeuszu zawarte są echa wydarzeń historycznych.
wyjaśnia, dlaczego czczono Tezeusza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przed zajęciami zapoznali się z mitem o Tezeuszu.
Faza wprowadzająca:
W pierwszej części zajęć nauczyciel prezentuje uczniom fragmenty materiału dotyczącego charakterystyki Tezeusza.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję z uczniami od pytania o to, dlaczego czczono Tezeusza. Jak to się stało, że ta postać opisywana była w mitach i trafiła również do dzieł historycznych? W celu dopełnienia informacji uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie”.
Nauczyciel przedstawia uczniom cele lekcji i zapisuje jej temat na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują z multimedium i wykonują polecenia. Koncentrują swoją uwagę na przygodach Tezeusza. Wykazują, że potwierdzany przez dokumenty historyczne obyczaj lub obrządek ma swoje wyjaśnienie w micie o ateńskim herosie. Ponadto, przedstawiają prawdopodobne źródło mitu o walkach Greków z Amazonkami.
W celu uzupełnienia zdobytej wiedzy, uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Poznają Tezeusza jako bohatera politycznej propagandy.Uczestnicy lekcji dzielą się na dwa zespoły. Grupa pierwsza rozwiązuje zadania: 1, 2, 5, grupa druga - 3, 4, 6. Ćwiczenia 7 i 8 wykonywane są wspólnie. Chętne osoby przestawiają rozwiązania na forum.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie lekcji stanowi rozmowa na temat tego, co wpłynęło na fakt, że Tezeusz stał się ulubionym bohaterem różnych tekstów kultury (np. poetyckich, malowideł, rzeźb).
Praca domowa:
Wyjaśnij, z jakiego powodu mitycznego Tezeusza – nawet w czasach współczesnych – uznaje się za twórcę demokracji.
Jan Parandowski
Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian
Po śmierci Ajgeusa dokonał Tezeusz wielkiego dzieła zjednoczenia wszystkich rodów i gmin attyckich w jedną całość państwową, ze stolicą w Atenach. Równocześnie zrzekł się władzy królewskiej i utrwalił pierwsze zasady ustroju republikańskiego. Urządziwszy w ten sposób sprawy krajowe, ruszył nad Morze Czarne, aby idąc śladami Heraklesa, spróbować walki z Amazonkami. Skończyło się na tym, że porwał królową Amazonek, Antiope, i wplątał Ateny w długotrwałą wojnę z tym dziarskim plemieniem kobiet.Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1979.
Materiały pomocnicze:
Zbigniew Herbert, Historia Minotaura, [w:] tegoż, Król mrówek. Prywatna mitologia, Kraków 2001.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.