Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Nowe prądy ideowe: alterglobalizm i ekologizm

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokracja.

Uczeń:

10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia nowe prądy ideowe;

  • charakteryzuje alterglobalizm jako prąd ideowy;

  • analizuje założenia ekologizmu;

  • podaje przykłady inicjatyw podejmowanych przez alterglobalistów oraz ekologów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca;

  • odwrócona klasa.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Podczas poprzedniego spotkania uczniowie otrzymują zadanie zapoznania się z pojęciem alterglobalizmu i ekologizmu.

2. Podział klasy na cztery grupy:

  • Grupa I – Geneza alterglobalizmu i ruchu ekologicznego.

  • Grupa II – Poglądy ruchu alterglobalistycznego.

  • Grupa III – Poglądy ruchu ekologicznego.

  • Grupa IV – Alterglobalizm i ekologizm w Polsce.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć. Wprowadzenie do tematu o nowych prądach ideowych.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich reszta klasy może zadawać prelegentom pytania i uzupełniać informacje.

2. Praca z filmem „Alterglobalizm czy alterglobalizmy”. Po emisji uczniowie dzielą się losowo na cztery grupy i przygotowują argumenty do dyskusji „Co jest lepsze dla rozwoju lokalnego: globalizm czy alterglobalizm?”. Dwa zespoły (I i II)przygotowują argumenty za globalizacją i przeciw alterglobalizmowi, a dwa pozostałe (III i IV) argumenty za alterglobalizmem i przeciw globalizacji. Następnie grupy I i II łączą się i ustalają wspólne argumenty; podobnie grupy II i IV.

3. Dyskusja za i przeciw. Zespoły przedstawiają na zmianę swoje argumenty i kontrargumenty, muszą jednak pamiętać, by odnieść się do wypowiedzi adwersarzy. Na koniec chętne osoby przedstawiają wnioski, a dyskutanci mogą zmienić grupę, jeśli przekonały ich argumenty przeciwników.

4. Praca z filmem „Kto się boi ekologistów?”. Uczniowie wynotowują najważniejsze ich zdaniem informacje, następnie dyskutują na temat tego, jaki wpływ na lokalne środowisko i gospodarkę mają działania ekologów.

Faza podsumowująca

1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Nauczyciel podsumowuje pracę grup, wskazuje mocne i słabe strony.

Praca domowa:

Wykonanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Al Gore, Ziemia na krawędzi, tłum. G. Dzierdziuk‑Kraśniewska, Warszawa 1996.

Rex Weyler, Greenpeace: O tym, jak grupa ekologów, dziennikarzy i wizjonerów zmieniła świat, tłum. M. Wyrwas‑Wiśniewska, Warszawa 2009.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Filmy mogą posłużyć jako materiał inspirujący do wykonania charakterystyki nowych ruchów ideowych na świecie w formie prezentacji multimedialnej.