Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Nowe prądy ideowe: alterglobalizm i ekologizm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokracja.
Uczeń:
10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia nowe prądy ideowe;
charakteryzuje alterglobalizm jako prąd ideowy;
analizuje założenia ekologizmu;
podaje przykłady inicjatyw podejmowanych przez alterglobalistów oraz ekologów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca;
odwrócona klasa.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Podczas poprzedniego spotkania uczniowie otrzymują zadanie zapoznania się z pojęciem alterglobalizmu i ekologizmu.
2. Podział klasy na cztery grupy:
Grupa I – Geneza alterglobalizmu i ruchu ekologicznego.
Grupa II – Poglądy ruchu alterglobalistycznego.
Grupa III – Poglądy ruchu ekologicznego.
Grupa IV – Alterglobalizm i ekologizm w Polsce.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć. Wprowadzenie do tematu o nowych prądach ideowych.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich reszta klasy może zadawać prelegentom pytania i uzupełniać informacje.
2. Praca z filmem „Alterglobalizm czy alterglobalizmy”. Po emisji uczniowie dzielą się losowo na cztery grupy i przygotowują argumenty do dyskusji „Co jest lepsze dla rozwoju lokalnego: globalizm czy alterglobalizm?”. Dwa zespoły (I i II)przygotowują argumenty za globalizacją i przeciw alterglobalizmowi, a dwa pozostałe (III i IV) argumenty za alterglobalizmem i przeciw globalizacji. Następnie grupy I i II łączą się i ustalają wspólne argumenty; podobnie grupy II i IV.
3. Dyskusja za i przeciw. Zespoły przedstawiają na zmianę swoje argumenty i kontrargumenty, muszą jednak pamiętać, by odnieść się do wypowiedzi adwersarzy. Na koniec chętne osoby przedstawiają wnioski, a dyskutanci mogą zmienić grupę, jeśli przekonały ich argumenty przeciwników.
4. Praca z filmem „Kto się boi ekologistów?”. Uczniowie wynotowują najważniejsze ich zdaniem informacje, następnie dyskutują na temat tego, jaki wpływ na lokalne środowisko i gospodarkę mają działania ekologów.
Faza podsumowująca
1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Nauczyciel podsumowuje pracę grup, wskazuje mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Al Gore, Ziemia na krawędzi, tłum. G. Dzierdziuk‑Kraśniewska, Warszawa 1996.
Rex Weyler, Greenpeace: O tym, jak grupa ekologów, dziennikarzy i wizjonerów zmieniła świat, tłum. M. Wyrwas‑Wiśniewska, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Filmy mogą posłużyć jako materiał inspirujący do wykonania charakterystyki nowych ruchów ideowych na świecie w formie prezentacji multimedialnej.