Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Jaki jest podział cukrów?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XX. Cukry. Uczeń:
1) dokonuje podziału cukrów na proste i złożone, klasyfikuje cukry proste ze względu na liczbę atomów węgla w cząsteczce i grupę funkcyjną.
Zakres rozszerzony
XX. Cukry. Uczeń:
1) dokonuje podziału cukrów na proste i złożone, klasyfikuje cukry proste ze względu na grupę funkcyjną i liczbę atomów węgla w cząsteczce; wyjaśnia, co oznacza, że naturalne monosacharydy należą do szeregu konfiguracyjnego D.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia podział cukrów;
wskazuje różnice we właściwościach między cukrami prostymi a złożonymi;
proponuje podział cukrów ze względu na ich budowę.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
z użyciem e‑podręcznika;
metoda stolików eksperckich.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: czym są cukry? Czemu zawdzięczają swoją nazwę? Jakie są rodzaje cukrów? Gdzie występują?
Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć: „Jaki jest podział cukrów?” i prosi, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół cukrów prostych i złożonych.
Faza realizacyjna:
Praca metodą JIGSAW. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Są to tzw. grupy eksperckie. Każdy uczestnik zostaje ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do sukcesu całej grupy. Każdy uczeń występuje w roli uczącego się i nauczającego. Zespoły otrzymują arkusze papieru i mazaki. Nauczyciel przydziela im różne zagadnienia do opracowania w ciągu 10 minut:
I grupa: aldozy;
II grupa: ketozy;
III grupa: polisacharydy;
IV grupa: disacharydy;
V grupa: monosacharydy.
Każda grupa zapoznaje się z informacjami w ramach swojego zagadnienia, korzystając z e‑materiałów (zwłaszcza informacje przedstawione na schemacie interaktywnym), podręcznika tradycyjnego oraz internetu. W opracowaniach grupy zwracają uwagę na budowę i właściwości podanych cukrów. Efektem pracy powinno być wspólne opracowanie na podstawie dyskusji oraz uczenia się nawzajem.
Na umówiony znak uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.
Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert grupy I uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą itd. Uczący uczestnicy przekazują wiedzę pozostałym uczniom. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej (czas ok. 10 min).
Eksperci wracają do swoich pierwotnych grup, konfrontują zdobytą wiedzę, uzupełniają, sprawdzają, czy wszyscy posiadają zbieżne informacje w omawianych kwestiach (czas ok. 7 minut).
Uczniowie samodzielnie analizują grafikę interaktywną w trzeciej części e‑podręcznika, która utrwala ich zdobyte wiadomości z podziału cukrów, po czym sprawdzają się rozwiązując ćwiczenia załączone do medium.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji zadając przykładowe pytania: Co to są amylopektyna i amyloza? Jakie znasz dwa przykłady pentoz i heksoz? Jak powstają cukry proste? Jak jest zbudowana sacharoza?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): czym są cukry? Czemu zawdzięczają swoją nazwę? Jakie są rodzaje cukrów? Gdzie występują?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium „Grafika interaktywna” może być wykorzystane jako pomoc podczas przygotowywania się do lekcji o temacie: „Jaki jest podział cukrów?” oraz do sprawdzianu.