Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 27. Wnioskowanie niezawodne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozumie istotę wnioskowania niezawodnego;
ma świadomość, jakie warunki wstępne trzeba spełnić, aby przeprowadzić wnioskowanie niezawodne;
wyróżniaistosuje wynikanie definicyjne;
odróżna wnioskowanie niezawodne od uzasadnień bezpośrednich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
wykład;
animacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Kurs logiki: lekcja 27. Wnioskowanie niezawodne”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treścią podrozdziału „Wyspa rycerzy i łotrów” i prosi ich, aby spróbowali rozstrzygnąć, który z braci ukazanych w eksperymencie jest rycerzem.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko. Po zakończeniu dyskusji chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza realizacyjna:
Wykład. Nauczyciel rozpoczyna pracę metodą wykładu. Tłumaczy uczniom istotę wnioskowania niezawodnego oraz czym różni się wynikanie logiczne od wynikania definicyjnego.
Praca z multimedium. Uczniowie uruchamiają na tabletach lub komputerach materiał z sekcji „Animacja”, a następnie odczytują polecenia:
– Zapoznaj się z treścią animacji. Wyjaśnij własnymi słowami, czym są przesłanki. Podaj przykład przesłanki z wybranego tekstu medialnego.
– Zapisz trzy warunki stosowania wnioskowania niezawodnego. Który z tych warunków jest najważniejszy? Dlaczego?
Pracują indywidualnie analizując treść zadania i zapisując wnioski. Wybrani uczniowie omawiają swoje rozwiązania i spostrzeżenia na forum klasy.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Ostatnią partię ćwiczeń (nr 5‑7) uczniowie wykonują wspólnie i omawiają je razem z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie dopierają się w pary i mają za zadanie wykonać ćw. 8. z zestawu ćwiczeń: Znajdź w dostępnych źródłach instrukcję gry Obligato, a następnie przeprowadź rozmowę zgodną z jej regułami. Zanotuj swoje spostrzeżenia po tej rozmowie. Czy łatwo jest wygrać, kiedy się jest w roli stwierdzającego?
Materiały pomocnicze:
Baer U., Gry dyskusyjne, Lublin 2000.
Zielewska B., Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.