Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 27. Wnioskowanie niezawodne

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
6. Uzasadnianie pośrednie: wnioskowanie (rozumowanie) niezawodne (oparte na wynikaniu logicznym lub definicyjnym) i zawodne, wybrane schematy (reguły) wnioskowań, klasyfikacja rozumowań (dowodzenie, wyjaśnianie, potwierdzanie, obalanie). Uczeń:
5) z podanej listy wnioskowań wyodrębnia wnioskowania zawodne (niededukcyjne) i niezawodne (dedukcyjne) i wskazuje powody przypisania im odpowiednio zawodności lub niezawodności;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozumie istotę wnioskowania niezawodnego;

  • ma świadomość, jakie warunki wstępne trzeba spełnić, aby przeprowadzić wnioskowanie niezawodne;

  • wyróżniaistosuje wynikanie definicyjne;

  • odróżna wnioskowanie niezawodne od uzasadnień bezpośrednich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • wykład;

  • animacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Kurs logiki: lekcja 27. Wnioskowanie niezawodne”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treścią podrozdziału „Wyspa rycerzy i łotrów” i prosi ich, aby spróbowali rozstrzygnąć, który z braci ukazanych w eksperymencie jest rycerzem.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko. Po zakończeniu dyskusji chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.

Faza realizacyjna:

  1. Wykład. Nauczyciel rozpoczyna pracę metodą wykładu. Tłumaczy uczniom istotę wnioskowania niezawodnego oraz czym różni się wynikanie logiczne od wynikania definicyjnego.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie uruchamiają na tabletach lub komputerach materiał z sekcji „Animacja”, a następnie odczytują polecenia:
    Zapoznaj się z treścią animacji. Wyjaśnij własnymi słowami, czym są przesłanki. Podaj przykład przesłanki z wybranego tekstu medialnego.
    Zapisz trzy warunki stosowania wnioskowania niezawodnego. Który z tych warunków jest najważniejszy? Dlaczego?
    Pracują indywidualnie analizując treść zadania i zapisując wnioski. Wybrani uczniowie omawiają swoje rozwiązania i spostrzeżenia na forum klasy.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

  4. Ostatnią partię ćwiczeń (nr 5‑7) uczniowie wykonują wspólnie i omawiają je razem z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie dopierają się w pary i mają za zadanie wykonać ćw. 8. z zestawu ćwiczeń: Znajdź w dostępnych źródłach instrukcję gry Obligato, a następnie przeprowadź rozmowę zgodną z jej regułami. Zanotuj swoje spostrzeżenia po tej rozmowie. Czy łatwo jest wygrać, kiedy się jest w roli stwierdzającego?

Materiały pomocnicze:

  • Baer U., Gry dyskusyjne, Lublin 2000.

  • Zielewska B., Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.