Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Słownik filozoficzny: wola powszechna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Dowiesz się, jak teologiczne dywagacje na temat woli przeniosły się na grunt myśli politycznej, prowadząc do powstania koncepcji woli powszechnej.
Przeanalizujesz związek pojęcia woli powszechnej z pojęciem wolności.
Zastanowisz się, czy system oparty na woli powszechnej może przerodzić się w terror.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, jak teologiczne dywagacje na temat woli przeniosły się na grunt myśli politycznej, prowadząc do powstania koncepcji woli powszechnej;
dostrzega związek między pojęciem woli powszechnej a pojęciem wolności;
ocenia, czy system oparty na woli powszechnej może przerodzić się w terror.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
film;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel odczytuje pytanie znajdujące się we wprowadzeniu do e‑materiału wyświetlonego na tablicy: Spróbuj samodzielnie zdefiniować pojęcie woli powszechnej. Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje, że pierwsza część zajęć będzie przeprowadzona metodą burzy mózgów. Określa jej zasady oraz podaje czas przeznaczony na realizację zadania. Następnie zadaje uczniom pytanie: Czym jest wola powszechna i jaki jest jej związek z pojęciem wolności? Wszyscy pracują indywidualnie i zapisują swoje pomysły, następnie prezentują je na forum klasy. Nauczyciel wyznacza osobę, która zapisuje na tablicy propozycje uczestników zajęć. Następuje wspólna ocena zebranych pomysłów na drodze dyskutusji, w wyniku której uczniowie wybierają uznane przez siebie za najbardziej wartościowe.
Praca z multimediami. Prowadzący dzieli klasę na cztery grupy. Dwie pierwsze zapoznają się z treściami z sekcji „Film edukacyjny” i wykonują zamieszczone w niej polecenia, natomiast dwie kolejne zapoznają się z nagraniami z sekcji „Audiobook” i wykonują znajdujące się w niej ćwiczenia. Po wykonaniu zadania drużyny prezentują wyniki swojej pracy na forum.
Faza podsumowująca:
Prowadzący inicjuje rozmowę na temat Czy system oparty na woli powszechnej może przerodzić się w terror?
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Stwórz krzyżówkę podsumowującą zajęcia i zawierającą minimum dziesięć haseł.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Grygieńć J.,Wola powszechna w filozofii politycznej, Toruń 2012.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.