Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kruszelnicka

Przedmiot: Matematyka

Temat: Działania na pochodnych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

4) oblicza pochodną funkcji potęgowej o wykładniku rzeczywistym oraz oblicza pochodną, korzystając z twierdzeń o pochodnej sumy, różnicy, iloczynu, ilorazu i funkcji złożonej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • potrafi sklasyfikować własności arytmetyczne pojęcia pochodnej

  • stosuje poznane wiadomości do wyznaczania pochodnych sumy funkcji, różnicy funkcji, iloczynu funkcji, ilorazu funkcji

  • na podstawie zrealizowanych przykładów wyciąga wnioski dotyczące pochodnej iloczynu funkcji przez stałą oraz pochodnej funkcji wielomianowej

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona lekcja

  • studium przypadku

  • grupy eksperckie

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie w domu zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz przedstawia kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Przedstawiciele grup eksperckich omawiają przydzielony temat:

  • pochodna sumy funkcji wraz z przykładami

  • pochodna różnicy funkcji wraz z przykładami

  • pochodna iloczynu funkcji wraz z przykładami

  • pochodna ilorazu funkcji wraz z przykładami

  1. Każda grupa ma 5 minut na przedstawienie prezentacji swojego zagadnienia.

  2. Nauczyciel wraz z całym zespołem klasowym reasumuje przedstawione wiadomości i przedstawia wnioski z nich płynące.

  3. Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz film samouczek.

  4. Pracując indywidualnie, uczniowie wykonują polecenia umieszczone pod medium bazowym. Przy pomocy nauczyciela wyjaśniają wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązanie problemów.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w domu zadania z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Pochodne funkcji elementarnych

Pochodne funkcji potęgowej o wykładniku rzeczywistym

Wskazówki metodyczne:

Film samouczek może być wykorzystany przez nauczyciela jako rekapitulacja tematów omówionych przez grupy eksperckie.