Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Michał Niedźwiedź

Przedmiot: Matematyka

Temat: Rozkład wielomianu na czynniki przez grupowanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:

4) rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu Wx=2x3-3x2+4x-23;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje metodę sprowadzania wielomianów do postaci iloczynowej przez grupowanie i wyłączanie wspólnych czynników przed nawias,

  • wykorzystuje grupowanie w problemach związanych z podzielnością liczb.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metoda tekstu przewodniego

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie podają przykłady wielomianów zapisanych w postaci iloczynowej.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach 4 osobowych analizują algorytm postępowania przedstawiony na początku sekcji Przeczytaj. Następnie metodą tekstu przewodniego rozwiązują przykłady. Wątpliwości wyjaśniane są na forum klasy wraz z nauczycielem.

  2. Uczniowie w parach oglądają animację i następnie omawiają ją wraz z nauczycielem.

  3. Uczniowie w parach rozwiązują zadania interaktywne 1 – 6. Wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące sposobu rozkładu wielomianu na czynniki metodą grupowania wyrazów.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wielomiany

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem lub jako wstęp do tematu „Równania wielomianowe”.