Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozkład wielomianu na czynniki przez grupowanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
4) rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje metodę sprowadzania wielomianów do postaci iloczynowej przez grupowanie i wyłączanie wspólnych czynników przed nawias,
wykorzystuje grupowanie w problemach związanych z podzielnością liczb.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego
dyskusja
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie podają przykłady wielomianów zapisanych w postaci iloczynowej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach 4 osobowych analizują algorytm postępowania przedstawiony na początku sekcji Przeczytaj. Następnie metodą tekstu przewodniego rozwiązują przykłady. Wątpliwości wyjaśniane są na forum klasy wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach oglądają animację i następnie omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania interaktywne 1 – 6. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące sposobu rozkładu wielomianu na czynniki metodą grupowania wyrazów.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem lub jako wstęp do tematu „Równania wielomianowe”.