Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Najczęściej spotykane patologie władzy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
8) rozpoznaje przejawy patologii życia publicznego i wykazuje ich negatywny wpływ na życie publiczne; przedstawia mechanizmy korupcji i analizuje – z wykorzystaniem materiałów medialnych – jej udowodniony przykład.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje pojęcie patologie władzy;
analizuje najczęściej spotykane patologie władzy i wskazuje przykłady ich występowania;
rozważa negatywne konsekwencje biurokratyzacji, korupcji, nepotyzmu i demagogii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie analizują wykres zawarty we Wprowadzeniu. Wybrane osoby odpowiadają na pytania:
Jakie są w opinii respondentów „grzechy główne” rządzących w naszym państwie?
Jakie negatywne konsekwencje dla życia publicznego niosą ze sobą te zjawiska?
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie oglądają animację nt. patologii władzy, wynotowują najważniejsze informacje.
2. Podział klasy na cztery grupy, którym nauczyciel przydziela jedną z czterech patologii władzy omawianych w animacji: biurokratyzację, korupcję, nepotyzm i demagogię. Zadaniem każdej z grup jest opracowanie następujących zagadnień:
wyjaśnić negatywne konsekwencje występowania danej patologii dla funkcjonowania państwa i sytuacji jednostki;
rozważyć, jakie czynniki sprzyjają jej występowaniu;
wyjaśnić, co może przyczynić się do jej eliminacji;
wskazać, jakie działania powinny podjąć organy władzy państwowej w celu jej eliminacji z życia publicznego;
wskazać, jakie działania mogą podejmować obywatele w celu jej eliminacji z życia publicznego.
Uczniowie samodzielnie dzielą się zadaniami w obrębie grup i współpracują w ich realizacji.
3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy przedstawiają pozostałym uczniom rezultaty swojej pracy.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 3–4 i 6–8. Wybrane pary przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność.
2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają pozostałe ćwiczenia interaktywne. Jeśli któreś z rozwiązań wzbudza wątpliwości lub kontrowersje, można je omówić na forum klasy.
Praca domowa:
Zaplanuj kampanię społeczną na rzecz eliminacji wybranej patologii życia publicznego. Przedstaw swoje pomysły w formie mapy myśli.
Materiały pomocnicze:
CBOS, Opinie na temat korupcji w Polsce, „Komunikat z badań”, Warszawa, maj 2017.
CBOS, Korupcyjne doświadczenia Polaków, „Komunikat z badań”, Warszawa, czerwiec 2017.
Tomasz Arabski, Wystąpienie pokontrolne, Warszawa 2011, bip.kprm.gov.pl.
Wacław Wilczyński, Czas demagogów, wprost.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może posłużyć uczniom jako inspiracja do przygotowania scenek dramowych dotyczących zapobiegania poszczególnym patologiom władzy.