Dla nauczyciela
Autor: Piotr Mazur
Przedmiot: filozofia
Temat: Etyka Hume'a
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje obywatelskie.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz kilka podstawowych informacji biograficznych o D. Humie.
Poznasz koncepcję etyczną D. Hume'a w kontekście:
a) źródeł moralności;
b) metod poszukiwania wiedzy o moralności;
c) relacji między naturą ludzką a moralnością.Rozwiniesz umiejętność wyrażania komentarzy filozoficznych w postaci intertekstualnej wypowiedzi.
Rozwiniesz umiejętność czytania tekstów filozoficznych.
Cele operacyjne. Uczeń:
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;
wymienia ważniejsze pojęcia, zagadnienia i stanowiska głównych dyscyplin filozoficznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
burza mózgów;
gra dydaktyczna;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie plakatów prezentujących sylwetkę Davida Hume'a
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Prezentacja efektów pracy w domu. Nauczyciel wybiera uczniów, którzy na forum klasy prezentują efekty pracy w domu. Chętna osoba podsumowuje przedstawione informacje.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel zadaje pytanie: Co to jest etyka? oraz informuje, że pierwsza część zajęć będzie przeprowadzona metodą burzy mózgów.
Określa jej zasady oraz podaje czas przeznaczony na realizację zadania. Uczniowie pracują indywidualnie i zapisują swoje pomysły, następnie prezentują je na forum klasy. Nauczyciel wyznacza osobę, która zapisuje na tablicy propozycje uczestników zajęć. Następnie nauczyciel przeprowadza w klasie głosowanie, w którym uczniowie mają wskazać trzy najtrafniejsze odpowiedzi i uzasadniają swoje wybory.Praca z tekstem. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Uczniowie na podstawie tekstu znajdującego się w zakładce „Przeczytaj” przygotowują odpowiedzi na pytania:
- W jaki sposób uzyskujemy wiedzę o moralności?
- Czy moralność pochodzi z uczuć czy z rozumu?
- Czy moralność jest wyrazem swoistej natury ludzkiej?
Prezentacja efektów pracy poszczególnych grup.Praca z multimedium. Uczniowie przystępują do gry edukacyjnej i indywidualnie udzielają odpowiedzi na zadane pytania.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i rozwiązują zadania zamknięte 1‑6.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie uczniowie wykonują memy z ćwiczenia 7. Wspólna praca zespołu klasowego.
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Napisz esej, w którym odpowiesz na pytanie: Dlaczego w debatach na temat moralności jest tak trudno osiągnąć kompromis?
Materiały pomocnicze:
Probucka D., Utylitaryzm w etyce Davida Hume'a, „Studia Philosophiae Christianae” 2012, nr 2, s. 109‑122.
Pyka M., O Davida Hume'a etyce cnót, „Kwartalnik Filozoficzny” 1999, z. 3, s. 87‑99.
Rutkowski M., Rola rozumu w decyzjach moralnych. Etyka Davida Hume'a, Wrocław 2001.
Skarbek W. W., Teoria wartości etycznych D. Hume'a, Piotrków Trybunalski 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grę edukacyjną można wykorzystać jako punkt wyjściowy do rozgrywek między grupami. Kolejnym etapem quizu może być przygotowywanie pytań dla innych grup, również opartych na tekstach źródłowych.