Autor: Piotr Mazur

Przedmiot: filozofia

Temat: Etyka Hume'a

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
2. Dyscypliny filozofii. Uczeń wymienia następujące dyscypliny filozofii oraz określa przedmioty ich badań:
1) dyscypliny podstawowe (ogólniejsze) – teoria bytu (ontologia, metafizyka), teoria poznania (epistemologia), ogólna teoria wartości (aksjologia) wraz z teorią moralności (etyką);
4. Wybrane spory epistemologiczne. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
2) o rolę rozumu w poznaniu (racjonalizm – irracjonalizm);
5. Wybrane spory antropologiczne. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
1) o istotę człowieka (naturalizm lub redukcjonizm biologiczny lub społeczny – antynaturalizm lub antyredukcjonizm, np. personalizm);
6. Wybrane spory etyczne. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
2) o naturę wartości lub powinności moralnych (relatywizm – absolutyzm lub uniwersalizm, subiektywizm – obiektywizm);
3) o sposób formułowania i uzasadniania ocen moralnych (konsekwencjalizm, w szczególności utylitaryzm – nonkonsekwencjalizm, w szczególności deontologizm kantowski);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz kilka podstawowych informacji biograficznych o D. Humie.

  • Poznasz koncepcję etyczną D. Hume'a w kontekście:
    a) źródeł moralności;
    b) metod poszukiwania wiedzy o moralności;
    c) relacji między naturą ludzką a moralnością.

  • Rozwiniesz umiejętność wyrażania komentarzy filozoficznych w postaci intertekstualnej wypowiedzi.

  • Rozwiniesz umiejętność czytania tekstów filozoficznych.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;

  • zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;

  • wymienia ważniejsze pojęcia, zagadnienia i stanowiska głównych dyscyplin filozoficznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • gra dydaktyczna;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie plakatów prezentujących sylwetkę Davida Hume'a

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Prezentacja efektów pracy w domu. Nauczyciel wybiera uczniów, którzy na forum klasy prezentują efekty pracy w domu. Chętna osoba podsumowuje przedstawione informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Burza mózgów. Nauczyciel zadaje pytanie: Co to jest etyka? oraz informuje, że pierwsza część zajęć będzie przeprowadzona metodą burzy mózgów.
    Określa jej zasady oraz podaje czas przeznaczony na realizację zadania. Uczniowie pracują indywidualnie i zapisują swoje pomysły, następnie prezentują je na forum klasy. Nauczyciel wyznacza osobę, która zapisuje na tablicy propozycje uczestników zajęć. Następnie nauczyciel przeprowadza w klasie głosowanie, w którym uczniowie mają wskazać trzy najtrafniejsze odpowiedzi i uzasadniają swoje wybory.

  2. Praca z tekstem. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Uczniowie na podstawie tekstu znajdującego się w zakładce „Przeczytaj” przygotowują odpowiedzi na pytania:
    - W jaki sposób uzyskujemy wiedzę o moralności?
    - Czy moralność pochodzi z uczuć czy z rozumu?
    - Czy moralność jest wyrazem swoistej natury ludzkiej?
    Prezentacja efektów pracy poszczególnych grup.

  3. Praca z multimedium. Uczniowie przystępują do gry edukacyjnej i indywidualnie udzielają odpowiedzi na zadane pytania.

  4. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i rozwiązują zadania zamknięte 1‑6.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie uczniowie wykonują memy z ćwiczenia 7. Wspólna praca zespołu klasowego.

  2. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.

  3. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Napisz esej, w którym odpowiesz na pytanie: Dlaczego w debatach na temat moralności jest tak trudno osiągnąć kompromis?

Materiały pomocnicze:

  • Probucka D., Utylitaryzm w etyce Davida Hume'a, „Studia Philosophiae Christianae” 2012, nr 2, s. 109‑122.

  • Pyka M., Davida Hume'a etyce cnót, „Kwartalnik Filozoficzny” 1999, z. 3, s. 87‑99.

  • Rutkowski M., Rola rozumu w decyzjach moralnych. Etyka Davida Hume'a, Wrocław 2001.

  • Skarbek W. W., Teoria wartości etycznych D. Hume'a, Piotrków Trybunalski 2003.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Grę edukacyjną można wykorzystać jako punkt wyjściowy do rozgrywek między grupami. Kolejnym etapem quizu może być przygotowywanie pytań dla innych grup, również opartych na tekstach źródłowych.