Autor: Tomasz Paszek

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pole trapezu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;

4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza wzór na pole trapezu;

  • dokonuje analizy zadań tekstowych;

  • planuje rozwiązanie zadania;

  • stosuje wzór na pole trapezu w zadaniach tekstowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • obieg kart;

  • metoda tekstu przewodniego;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają klasyfikację czworokątów.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie wysokości w różnych trapezach.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują wzór na pole trapezu.

  2. Uczniowie w parach zapoznają się z przykładami z sekcji „Przeczytaj”. Najpierw próbują samodzielnie rozwiązać podane tam przykłady, a następnie porównują z przedstawionym rozwiązaniem.

  3. Wybrani uczniowie rozwiązują zadania z testu samosprawdzającego.

  4. Teraz pary uczniów łączą się w grupy 4 osobowe i pracują metodą obiegu kart, rozwiązując wybrane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Osoba rozpoczynająca rozwiązywanie danego zadania zapisuje początek rozwiązania i podaje następnej osobie kartkę z zapisem. Ta z kolei dopisuje następną część i podaje kartkę dalej, itp. Osoba, która kończy rozwiązanie zadania, sprawdza interaktywnie poprawność uzyskanego wyniku. Jeśli wynik jest błędny, kartka wędruje do pierwszej osoby, która weryfikuje swoje rozwiązanie i podaje kartkę następnej osobie, itd. Jeśli nadal odpowiedź nie jest poprawna, grupa może poprosić o pomoc nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o wskazanie najważniejszych, omawianych podczas lekcji, elementów.

  2. Nauczyciel wskazuje, na przykładzie omawianych przykładów sytuacje praktyczne z wykorzystaniem obliczeń pól trapezów.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu pozostałe ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Test samosprawdzający można zastosować jako powtórzenie przed sprawdzianem.