Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Paszek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole trapezu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza wzór na pole trapezu;
dokonuje analizy zadań tekstowych;
planuje rozwiązanie zadania;
stosuje wzór na pole trapezu w zadaniach tekstowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
obieg kart;
metoda tekstu przewodniego;
dyskusja.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają klasyfikację czworokątów.
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie wysokości w różnych trapezach.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują wzór na pole trapezu.
Uczniowie w parach zapoznają się z przykładami z sekcji „Przeczytaj”. Najpierw próbują samodzielnie rozwiązać podane tam przykłady, a następnie porównują z przedstawionym rozwiązaniem.
Wybrani uczniowie rozwiązują zadania z testu samosprawdzającego.
Teraz pary uczniów łączą się w grupy 4 osobowe i pracują metodą obiegu kart, rozwiązując wybrane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Osoba rozpoczynająca rozwiązywanie danego zadania zapisuje początek rozwiązania i podaje następnej osobie kartkę z zapisem. Ta z kolei dopisuje następną część i podaje kartkę dalej, itp. Osoba, która kończy rozwiązanie zadania, sprawdza interaktywnie poprawność uzyskanego wyniku. Jeśli wynik jest błędny, kartka wędruje do pierwszej osoby, która weryfikuje swoje rozwiązanie i podaje kartkę następnej osobie, itd. Jeśli nadal odpowiedź nie jest poprawna, grupa może poprosić o pomoc nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o wskazanie najważniejszych, omawianych podczas lekcji, elementów.
Nauczyciel wskazuje, na przykładzie omawianych przykładów sytuacje praktyczne z wykorzystaniem obliczeń pól trapezów.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu pozostałe ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Pole trapezuPole trapezu
Pole trapezuPole trapezu
Wskazówki metodyczne:
Test samosprawdzający można zastosować jako powtórzenie przed sprawdzianem.