Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Typy ustrojów politycznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

8) przedstawia założenia faszyzmu, nazizmu i komunizmu oraz dokonuje ich krytyki z punktu widzenia praw człowieka i demokracji.

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych;

4) przedstawia systemy partyjne w państwach niedemokratycznych – monopartyjny, partii hegemonicznej; wykazuje, że w państwach tego typu mogą istnieć systemy charakteryzujące się pozornym pluralizmem lub takie, w których partie nie mają realnego znaczenia.

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

18) rozpoznaje przejawy zagrożeń dla funkcjonowania demokracji; porównuje specyfikę państwa autorytarnego i totalitarnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje różnice między typami ustrojów politycznych;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących typów ustrojów politycznych;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstów źródłowych;

  • wędrujące plakaty;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z e‑materiałem dotyczącym typów ustrojów politycznych w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie typów ustrojów politycznych i przygotowanie na tablicy mapy mentalnej.

3. Wybrana osoba zapisuje na tablicy przykłady podawane przez kolegów.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na pięć grup. Zespoły otrzymują arkusze flipcharta i markery. Każda grupa opracowuje przydzielone zadanie.

Na podstawie e‑materiału (podsumowania, ćwiczeń, tekstów źródłowych) opracowują:

  • grupa 1 – demokracja;

  • grupa 2 – komunizm;

  • grupa 3 – faszyzm;

  • grupa 4 – nazizm;

  • grupa 5 – autorytaryzm.

2. Po wyznaczonym czasie grupy przekazują swoje plakaty kolegom i koleżankom po ich prawej stronie (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Każda grupa ma obowiązek zapoznać się z pracą grupy poprzedniej i nanieść swoje opinie, spostrzeżenia i uwagi – zapisuje je innym kolorem niż grupa wcześniejsza. Plakaty krążą po klasie, aż wrócą do początkowej grupy.

3. Poszczególne zespoły zawieszają plakaty na przygotowanym miejscu (tablica – mapa mentalna). Wyznaczone osoby prezentują informacje wypracowane przez siebie i pozostałe osoby.

4. Na podstawie poznanych materiałów uczniowie odpowiadają na pytanie, jakie są różnice między poznanymi typami ustrojów politycznych.

5. Uczniowie w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia, a następnie wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel wyznacza ucznia do podsumowania lekcji. Klasa uzupełnia wypowiedź i wspólnie formułuje wnioski, które zostają zapisane na tablicy. Uczniowie zapisują je w zeszytach.

2. Osoby lub grupy angażujące się w czasie lekcji zostają ocenione.

Praca domowa:

Utrwalić powtarzany materiał do sprawdzianu.

Wykonać samodzielnie ćwiczenia w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

John Stuart Mill, O wolności, Warszawa 1999.

Marlena Śliwa, Społeczne i psychologiczne aspekty totalitaryzmu, repozytorium.uni.wroc.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zasoby multimedium można wykorzystać do przeprowadzenia lekcji odwróconej.