Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak rysujemy wzory elektronowe cząsteczek i jonów złożonych?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
2) ilustruje graficznie oraz opisuje powstawanie wiązań kowalencyjnych i jonowych; pisze wzory elektronowe typowych cząsteczek związków kowalencyjnych i jonów złożonych, z uwzględnieniem wiązań koordynacyjnych.
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
2) ilustruje graficznie oraz opisuje powstawanie wiązań kowalencyjnych i jonowych; pisze wzory elektronowe typowych cząsteczek związków kowalencyjnych i jonów złożonych, z uwzględnieniem wiązań koordynacyjnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
pisze wzory elektronowe kropkowe wybranych cząsteczek i jonów złożonych;
pisze wzory elektronowe kreskowo – kropkowe wybranych cząsteczek i jonów złożonych;
pisze wzory elektronowe kreskowe wybranych cząsteczek i jonów złożonych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
film samouczek;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „W jakim celu wprowadzono wzory elektronowe?”. Efektem jest wskazanie, że wzory są uniwersalnym sposobem komunikacji na całym świecie dotyczącym budowy związków chemicznych dla osób, które zetknęły się z tą dziedziną wiedzy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytania: Jakie są rodzaje wzorów elektronowych? Jakie są zasady pisania wzorów elektronowych? Efektem jest podanie wzorów elektronowych: kropkowe (wszystkie elektrony przedstawione są za pomocą kropek), kreskowe (każda para elektronów przedstawiona jest za pomocą kreski), kreskowo‑kropkowe (wiążąca para elektronowa przedstawiona jest kreską, a wolna para elektronowa zaznaczona jest jako dwie kropki).
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia uczniom sposób rysowania wzorów elektronowych: kropkowych, kreskowych i kreskowo‑kropkowych.
Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel rozdaje każdej parze 10 kart, na których z jednej strony jest wzór sumaryczny związku chemicznego, a z drugiej są jego wzory elektronowe (kropkowe, kreskowe i kreskowo–kropkowe). Jeden z uczniów pokazuje drugiemu kartę ze wzorem sumarycznym, a drugi pisze jego wzory elektronowe (kropkowy, kreskowy i kreskowo‑kropkowy). Zadaniem ucznia, który nie widzi wzoru sumarycznego, jest go podać na podstawie wzorów elektronowych oraz ocenić ich poprawność u kolegi z pary. Uczniowie wymieniają się zadaniami aż do wykorzystania 10 kart.
Uczniowie w parach oglądają film samouczek zawarty w e‑materiale. Ich zadaniem jest wykonać polecenia dołączone do filmu samouczka. Nauczyciel ocenia pracę uczniów.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:
Czym wzór elektronowy kreskowy różni się od kropkowego?
Czy to jest prawidłowy wzór elektronowy kreskowy cząsteczki tlenku węgla(IV)?
Czy to jest prawidłowy wzór elektronowy cząsteczki kwasu chlorowego(V)?
Czy to jest prawidłowy wzór elektronowy kreskowo – kropkowy cząsteczki wody?
Czy to jest prawidłowy wzór elektronowy kreskowy anionu fosforanowego(V)?
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez nauczyciela w ramach metody klasy odwróconej. Uczniowie medium mogą wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji czy pracy kontrolnej, a uczniowie nieobecni na lekcji do samokształcenia i uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czy wzór elektronowy kreskowy różni się od kropkowego?
Czy to jest prawidłowy wzór elektronowy kreskowy cząsteczki tlenku węgla(IV)?
Czy to jest prawidłowy wzór elektronowy cząsteczki kwasu chlorowego(VII)?
Czy to jest prawidłowy wzór elektronowy kreskowo – kropkowy cząsteczki wody?
Czy to jest prawidłowy wzór elektronowy kreskowy anionu fosforanowego(V)?
Wydrukowane wzory elektronowe do pkt. 2 w fazie realizacyjnej:
Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz cenki dla uczniów.