Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Dlaczego Róża była obca? Portret psychologiczny bohaterki Cudzoziemki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje wpływ wydarzeń z przeszłości Róży Żabczyńskiej na jej osobowość;
rozróżni sensy nadawanego Róży przezwiska „Cudzoziemka”;
scharakteryzuje usposobienie bohaterki na podstawie używanego przez nią języka;
oceni Różę jako matkę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Zadaniem uczniów przed lekcją jest lektura powieści Cudzoziemka Marii Kuncewiczowej. Mogą również obejrzeć adaptację filmową w reżyserii Ryszarda Bera z 1986 roku.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów o sytuacje, które w lekturze i filmie świadczą o tym, że Róża była obca.
Po krótkiej wymianie i ustaleniu wspólnych wniosków, nauczyciel, prosi uczniów o wrażenia dotyczące lektury i filmu - uczniowie oceniają adaptację, mogą również przygotować się do napisania recenzji.
Nauczyciel prezentuje uczniom „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z multimedium. Zadaniem uczniów jest zanotowanie przesłanek dotyczących rozumowania Róży i wniosku, do którego doszła bohaterka. W parach uczniowie wykonują polecenie nr 2. Mogą wesprzeć się treścią sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 3 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Nauczyciel wyświetla na tablicy po kolei ćwiczenia nr 2, 4, 5, 6, 7. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują zadania na czas. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa.
Faza podsumowująca:
Ćwiczenia 8 i 9 uczniowie wykonują w parach. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następnie uczniowie w parach dyskutują, porównując swoje odpowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Przygotuj plan prezentacji na temat „Funkcje zmiany imion bohaterów w wybranych tekstach kultury”.
Materiały pomocnicze:
Cudzoziemka, adaptacja filmowa w reżyserii Ryszarda Bera z 1986 roku.
Maria Kuncewiczowa, [w:] Finezje literackie, Ninateka.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.