Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zaspokajanie norm żywieniowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V

Podstawa programowa

XXII. Zróżnicowanie jakości życia człowieka w wybranych regionach i krajach świata: potrzeby żywieniowe, zagrożenie życia, rozmieszczenie chorób, poczucie bezpieczeństwa, potrzeby edukacyjne.

Uczeń:

3) analizuje poziom zaspokojenia potrzeb żywieniowych mieszkańców różnych regionów świata, formułuje i weryfikuje hipotezy dotyczące przyczyn tego zróżnicowania oraz podaje propozycje ograniczenia zjawiska głodu i niedożywienia na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozróżnia rodzaje głodu i wyjaśnia jego przyczyny,

  • podaje przykłady państw, w których występują największe odsetki głodujących i niedożywionych,

  • porównuje poziom zaspokojenia norm żywieniowych w różnych państwach i regionach świata oraz proponuje przyczyny tego zróżnicowania.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka, stacje zadaniowe

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia

  • Jasiulewicz M., Problem wyżywienia ludności świata, „Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu” 2005, t. 7, z. 8, s. 76–81.

  • Gulbicka B., Problemy wyżywienia w krajach rozwijających się. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, IERiGŻ PIB, Warszawa 2009.

  • Jankowski T., Wyżywienie ludności świata, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” 2002, nr 941, t. 1: Agrobiznes 2002: przemiany w agrobiznesie i obszarach wiejskich oraz ich następstwa, s. 329–336.

Netografia – źródła danych o normach żywieniowych na świecie (dostęp 21.05.2021)

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie wiedzy i umiejętności z poprzednich lekcji (minimum żywieniowe, systemy żywieniowe).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prowadzi z uczniami dialog na temat głodu i niedożywienia. Posługuje się tekstem i grafikami z bloku „Przeczytaj” wyświetlonymi na ekranie. Następnie uczniowie wykonują samodzielnie polecenia z tej części e‑materiału. Chętni uczniowie zgłaszają swoje odpowiedzi, które komentuje nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, rozdaje im karty pracy i objaśnia, na czym polega metoda stacji zadaniowych. Każda z czterech grup podchodzi do jednego stanowiska (stacji), na przykład: grupa 1 do stacji 1, grupa 2 do stacji 2 itd. Stację stanowi stolik, koperta z poleceniem i tablet z wyświetlonym e‑materiałem. Każda z grup ma za zadanie wykonać polecenie zawarte w kopercie. Uczniowie zapisują odpowiedzi na otrzymanych od nauczyciela kartach pracy. Wszystkie grupy pracują w tym samym czasie. Kiedy któraś z grup wykona zadanie z pierwszej stacji, sygnalizuje to i zamienia się miejscami z inną grupą, która również skończyła wykonywać zadanie. Praca w grupie trwa tak długo, aż uczniowie wykonają wszystkie polecenia. Grupy nie wymieniają się między sobą informacjami.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel prosi wybrane grupy o przedstawienie na forum klasy odpowiedzi do danego polecenia. Następuje wówczas klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.

  • W następnej części lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z sekcji „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Każda z grup przygotowuje po jednym pytaniu podsumowującym. Następnie chętni uczniowie z innych grup udzielają na nie odpowiedzi na forum klasy.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Wykonanie map dotyczących zróżnicowania ilości dostarczanego do organizmu białka i tłuszczu na świecie, a także ich analiza i interpretacja.

  • Można poprosić także o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej oraz na zajęciach poświęconych skutkom głodu rzeczywistego i utajonego (zakres rozszerzony: XX. 2).

Polecenia w kopertach

Stacja 1. Narysuj w zeszycie mapę myśli na temat: „Głód a nadwaga i otyłość”. Skorzystaj z bloku „Przeczytaj” e‑materiału.

Stacja 2. Wykonaj polecenie 1 i 2 do grafik interaktywnej. Zapisz notatki w zeszycie.

Stacja 3. Wykonaj polecenie 3 do grafiki interaktywnej. Zapisz notatki w zeszycie.

Stacja 4. Wykonaj polecenie 4 do grafiki interaktywnej. Wygeneruj schemat.