Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Dokąd może prowadzić zło? Dramat wyboru Makbeta
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji (językiem ucznia):
wyjaśnia funkcję fonetycznych środków stylistycznych w tekście dramatycznym,
porównuje styl różnych przekładów dzieł Williama Szekspira,
wyjaśnia funkcje motywów fantastycznych w dramaturgii Williama Szekspira,
porównuje sytuację bohatera szekspirowskiego z sytuacją bohatera tragedii antycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Makbet – dramat wyboru”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią metariału przed lekcją i przygotowują pytania, jakie można by było zadać w kontekście tematu zajęć.
Aktorska interpretacja. Chętne lub wybrane osoby przygotowują czytanie fragmentu tekstu dramatycznego z e‑materiału: Makbet, Akt I, Scena I z podziałem na role.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie związane z tematem lekcji: „Wizerunek bohatera targanego namiętnościami na podstawie twórczości Williama Szekspira” Informuje uczniów, że będą pracowali wspólnie z wykorzystniem metody burzy mózgów (jeśli jest to potrzebne, wyjaśnia jej zasady).
W fazie twórczej uczniowie po kolei zapisują swoje propozycje na tablicy, a potem następuje wspólna weryfikacja pomysłówPrezentacja uczniowskiej interpretacji aktorskiej fragmentu utworu dramatycznego. Wspólne omówienie prezentacji ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji ucznia.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią medium w sekcji „Film”. Tworzą notatkę podsumowującą nową wiedzę. Następnie wykonują polecenie: „Obejrzyj film z wykładem prof. Mirosława Kocura. Uzasadnij tezę, że Makbeta można uznać za studium szaleństwa. Zapisz swoje argumenty”
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 1‑6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel wybiera osobę, która odczytuje na forum treść kolejnego zadania 7. „Uzupełnij przesłanie, które zdaniem Alfreda Harbage'a płynie z Makbeta, wskazując trzy negatywne konsekwencje wynikające ze zignorowania przestrogi
Nie zabijaj
”. Uczeń, prowadząc na forum analizę problemu, podaje swoją propozycję rozwiązania. Nauczyciel zachęca do dyskusji pozostałych uczniów, jeśli jest to koniecznie, naprowadza na prawidłowe rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 8. i 9. z sekcji „Sprawdź się”.
Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji utworami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.
Materiały pomocnicze:
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Stanisław Furmanik, O sztuce teatru, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.
Henri FluchèreSzekspir. Dramaturg elżbietański, Warszawa 1965.
Przemysław Mroczkowski, Szekspir elżbietański i żywy, Kraków 1966.
[System wyświetli w tym miejscu odwołania do innych materiałów powiązanych wg słów kluczowych.]
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.