Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Historia

Temat: Konstytucja i ustrój Stanów Zjednoczonych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XXV. Rewolucje XVIII w.

Uczeń:

  1. charakteryzuje ustrój Stanów Zjednoczonych w świetle założeń konstytucji amerykańskiej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • sprawdza, o co spierali się Ojcowie Założyciele Stanów Zjednoczonych,

  • ocenia, czy fakt, że stworzony przez nich system przetrwał ponad 200 lat bez większych zmian, świadczy o jego doskonałości, czy raczej o przywiązaniu Amerykanów do tradycji, nawet gdy jest ona anachroniczna.

  • wybiera te amerykańskie rozwiązania ustrojowe, które podobają mu się najbardziej, i te, które należałoby – jego zdaniem – zmienić.

  • ustala, kto mógł zostać kongresmenem, a kto amerykańskim prezydentem.

  • wymienia argumenty na poparcie dwóch różnych stanowisk.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • mapa myśli,

  • JIGSAW,

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty, markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem zawartym w  e‑podręczniku, żeby dzięki temu mogli uczestniczyć w czasie lekcji w dyskusji.

Faza wstępna

Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji. Następnie zapisuje na tablicy pytanie: O co spierali się Ojcowie Założyciele Stanów Zjednoczonych?

Uczniowie metodą burzy mózgów, podają przykłady – jeden z uczniów zapisuje odpowiedzi na tablicy.

Po fazie twórczej następuje usystematyzowanie i uporządkowanie wiedzy oraz treści nad którymi uczniowie będą pracować.

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Każda z nich zapoznaje się z materiałem e – podręcznika dotyczącym Konstytucji i ustroju Stanów Zjednoczonych. Zespoły otrzymują arkusze filpcharta i markery.

Nauczyciel będzie pracować metodą JIGSAW – dzieli uczniów na 4 grupy eksperckie i przydziela im zadania. Po wyznaczonym czasie zmienia skład grup tak, aby w każdej z nich byli przedstawiciele grup eksperckich. Następuje wymiana informacji w grupie między uczniami. Potem uczniowie wracają do swoich macierzystych zespołów i uczą się wzajemnie. Każdy członek grupy powinien umieć wyjaśnić i odpowiedzieć na wszystkie pytania.

W każdej grupie jedynki - mają wypisać najważniejsze kompetencje władz centralnych i stanowych oraz wskazać obowiązujące prawa obywatelskie i w jaki sposób rozwiązano problem ilu senatorów i deputowanych będzie zasiadać w izbie wyższej Kongresu. Dwójki – mają wskazać jakie kompetencje ma kongres i jaki jest okres rządów w Izbie reprezentantów i w Senacie oraz do kogo należy władza wykonawcza i jakie ma zadania. Trójki – mają wyjaśnić jakie zadania spoczywają na wymiarze sprawiedliwości oraz kto i na jaki okres czasu powołuje sędziów Sądu Najwyższego. Czwórki – mają przeanalizować artykuły Konstytucji Stanów Zjednoczonych znajdujące się w medium bazowym i wykonać polecenia.

Po wyznaczonym czasie wszystkie grupy w widocznym miejscu wywieszają swoje arkusze, a osoby chętne lub wyznaczone odpowiadają na pytania.

Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na pytanie:

  • Kto mógł zostać kongresmenem, a kto amerykańskim prezydentem?

Na podstawie zdobytej wiedzy udzielają oni odpowiedzi, w razie konieczności nauczyciel koryguje wypowiedzi uczniów.

Nauczyciel zadaje pytanie do dyskusji:

  • Które amerykańskie rozwiązania ustrojowe, podobają Ci się najbardziej, a które należałoby – Twoim zdaniem – zmienić?

Na podstawie poznanych materiałów uczniowie wypowiadają się.

Nauczyciel poleca, aby w parach wykonać ćwiczenia 1, 2, 3 i 7. Po wykonaniu wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach mają ułożyć po 3 pytania do lekcji, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z bieżącej lekcji. Chętne osoby odczytują pytania, a najlepsze zostaną zapisane do zeszytu.

Osoby lub grupy, które były najaktywniejsze zostają ocenione.

Praca domowa:

Wykonanie pozostałych ćwiczeń lub tych wybranych przez nauczyciela.

Przygotuj się do dyskusji, w której udział wezmą zwolennicy i przeciwnicy państwa federalnego. Zapisz po trzy argumenty, którymi mogą posłużyć się obie strony i opowiedz się po jednej z nich. Uzasadnij swoje stanowisko.

Materiały pomocnicze:

Andrzej Bartnicki, Krzysztof Michałek, Izabella Rusinowa, Encyklopedia historii Stanów Zjednoczonych Ameryki : dzieje polityczne (od Deklaracji Niepodległości do współczesności), Warszawa 1992.

Henryk Katz, Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wrocław 1971. Michał Rozbicki, Narodziny Narodu. Historia Stanów Zjednoczonych do 1861 roku, Warszawa 1991.

Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, tłum. Andrzej Pułło, Warszawa 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie na podstawie materiałów zawartych w e‑podręczniku oraz w innych dostępnych materiałach, mogą przygotować prezentację multimedialną o początkach Konstytucji Stanów Zjednoczonych.