Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RV2XnpGYFd2Kk
Przyporządkuj wydarzenia do odpowiadających im dat. Daty: 1. 1773. Możliwe odpowiedzi: 1. uchwalenie Deklaracji niepodległości, 2. podpisanie pokoju w Wersalu (Wielka Brytania uznaje niepodległość Stanów Zjednoczonych), 3. początek wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych, 4. uchwalenie Konstytucji Stanów Zjednoczonych, 5. tzw. bostońskie picie herbaty. Daty: 2. 1775 Możliwe odpowiedzi: 1. uchwalenie Deklaracji niepodległości, 2. podpisanie pokoju w Wersalu (Wielka Brytania uznaje niepodległość Stanów Zjednoczonych), 3. początek wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych, 4. uchwalenie Konstytucji Stanów Zjednoczonych, 5. tzw. bostońskie picie herbaty. Daty: 3. 1776. Możliwe odpowiedzi: 1. uchwalenie Deklaracji niepodległości, 2. podpisanie pokoju w Wersalu (Wielka Brytania uznaje niepodległość Stanów Zjednoczonych), 3. początek wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych, 4. uchwalenie Konstytucji Stanów Zjednoczonych, 5. tzw. bostońskie picie herbaty. Daty: 4. 1783. Możliwe odpowiedzi: 1. uchwalenie Deklaracji niepodległości, 2. podpisanie pokoju w Wersalu (Wielka Brytania uznaje niepodległość Stanów Zjednoczonych), 3. początek wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych, 4. uchwalenie Konstytucji Stanów Zjednoczonych, 5. tzw. bostońskie picie herbaty. Daty: 5. 1787. Możliwe odpowiedzi: 1. uchwalenie Deklaracji niepodległości, 2. podpisanie pokoju w Wersalu (Wielka Brytania uznaje niepodległość Stanów Zjednoczonych), 3. początek wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych, 4. uchwalenie Konstytucji Stanów Zjednoczonych, 5. tzw. bostońskie picie herbaty.
111
Ćwiczenie 2
R1VHO6aYA6dH1
Przeczytaj fragment wstępu do Konstytucji Stanów Zjednoczonych i wskaż słowa odwołujące się do zasady suwerenności ludu. My, naród Stanów Zjednoczonych, pragnąc udoskonalić Unię, ustanowić sprawiedliwość, zabezpieczyć spokój w kraju, zapewnić wspólną obronę, podnieść ogólny dobrobyt oraz utrzymać dla nas samych i naszego potomstwa dobrodziejstwa wolności, wprowadzamy i ustanawiamy dla Stanów Zjednoczonych Ameryki niniejszą konstytucję.
R14mgI9qdy3xl
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3
RKIkIptXPoaP2
Przyporządkuj nazwy instytucji ustrojowych Stanów Zjednoczonych do odpowiedniego typu władzy według podziału Monteskiusza. 1. Władza ustawodawcza Możliwe odpowiedzi: 1. Sąd Najwyższy, 2. Izba Reprezentantów, 3. Senat, 4. Prezydent. 2. Władza wykonawcza Możliwe odpowiedzi: 1. Sąd Najwyższy, 2. Izba Reprezentantów, 3. Senat, 4. Prezydent. 3. Władza sądownicza Możliwe odpowiedzi: 1. Sąd Najwyższy, 2. Izba Reprezentantów, 3. Senat, 4. Prezydent.
RIBb2ikedxxXo
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Prezydent Stanów Zjednoczonych może zostać odwołany z urzędu., 2. Prezydent nie może stosować prawa łaski., 3. Prezydent mianuje sędziów Sądu Najwyższego., 4. Każdy stan, niezależnie od Kongresu, ma prawo zawierać traktaty i przystąpić do wojny prowadzonej poza terytorium Stanów Zjednoczonych., 5. W myśl Konstytucji Stanów Zjednoczonych wszyscy obywatele powinni być równi wobec prawa., 6. Projekt ustawy uzyskuje w USA moc prawną dopiero po zatwierdzeniu przez prezydenta.
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fragmentami Konstytucji Stanów Zjednoczonych i wykonaj polecenie.

Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki

Artykuł I Konstytucji Stanów Zjednoczonych

§2. […] Nie można zostać członkiem Izby Reprezentantów, nie mając ukończonych lat dwudziestu pięciu, nie posiadając obywatelstwa Stanów Zjednoczonych od lat siedmiu i nie będąc w czasie wyborów mieszkańcem tego stanu, w którym się kandyduje.

§3. […] Nie można zostać senatorem, nie mając ukończonych trzydziestu lat, nie posiadając obywatelstwa Stanów Zjednoczonych od lat dziesięciu i nie będąc w czasie wyborów mieszkańcem tego stanu, w którym się kandyduje.

Artykuł II Konstytucji Stanów Zjednoczonych

§1. […] Nikt nie może zostać wybrany na urząd prezydenta, nie będąc obywatelem Stanów Zjednoczonych od urodzenia albo w czasie uchwalania niniejszej konstytucji. Wybrana na ten urząd może być tylko osoba, która ma ukończone trzydzieści pięć lat i zamieszkuje w Stanów Zjednoczonych od lat czternastu.

A Źródło: Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, tłum. Andrzej Pułło, Warszawa 2002.
R1Vk73pEAHPR1
Zaznacz odpowiedź, w zależności od tego, czy dana osoba mogła kandydować do Izby Reprezentantów lub Senatu w 1788 r. i na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych na przełomie lat 1788 i 1789. 1. Bostończyk od urodzenia. W wieku 18 lat zaciągnął się do Armii Kontynentalnej; walczył pod Yorktown. Po wojnie wrócił do Massachusetts i przejął rodzinny biznes. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent. 2. Czarnoskóry niewolnik pracujący na plantacji bawełny w stanie Georgia. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent. 3. Przybył do Ameryki w wieku 35 lat, aby wziąć udział w wojnie po stronie kolonistów. Kilka miesięcy później został ciężko ranny pod Saratogą. Za swoje męstwo awansował w armii i otrzymał amerykańskie obywatelstwo. Po wojnie nie wrócił do Europy; osiadł w Nowym Jorku i zajął się handlem. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent. 4. 28-letni Francuz, który przypłynął do Ameryki zaraz po ogłoszeniu konstytucji. Zanim zyskał status szanowanego drukarza z New Jersey, do połowy lat 90. XVIII w. pracował w jednym z gospodarstw rolnych w okolicach Portland w zamian za nocleg i wyżywienie. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent. 5. Urodził się w Wilmington, w Karolinie Północnej. Gdy wybuchła wojna o niepodległość kolonii, miał 25 lat. Początkowo był rojalistą, ale z czasem przeszedł na stronę „rebeliantów”. Po wojnie został nauczycielem. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent. 6. Od urodzenia mieszkanka Filadelfii. W momencie uchwalenia Deklaracji niepodległości Stanów Zjednoczonych była 24-letnią wdową i prowadziła aktywne życie towarzyskie, przyjmując w swoim domu miejscowe elity, w tym reprezentantów Kongresu. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent.
211
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentami konstytucji Stanów Zjednoczonych i wykonaj polecenie.

Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki

Artykuł I Konstytucji Stanów Zjednoczonych

§2. W skład Izby Reprezentantów wchodzą członkowie wybierani co dwa lata przez ludność poszczególnych stanów […].

Mandaty i bezpośrednie podatki przypadające na poszczególne stany, które przystąpiły do Unii, ustala się odpowiednio do liczby mieszkańców; oblicza się ją, dodając do ogólnej liczby osób wolnych, łącznie z osobami zobowiązanymi do służby przez czas określony w latach, ale z wyłączeniem nieopodatkowanych Indian, trzy piąte ogółu pozostałych osób. […]

Artykuł II Konstytucji Stanów Zjednoczonych

§1. […] [Prezydent] urząd swój pełni przez okres lat czterech, a wybierany jest wraz z obieranym na ten sam okres wiceprezydentem w następujący sposób. Każdy stan wyznacza w trybie określonym przez swoje ciało ustawodawcze odpowiednią liczbę elektorów. […] Elektorzy zbierają się w swoich stanach i głosują za pomocą kartek na dwie osoby, z których przynajmniej jedna nie powinna być mieszkańcem tego stanu, co oni. Następnie sporządzają listę wymieniającą wszystkie osoby, na które głosowano, oraz liczbę głosów oddanych na każdą z nich, po czym podpisują i poświadczają listę oraz przesyłają pod pieczęcią do siedziby naczelnych władz Stanów Zjednoczonych na ręce prezydenta Senatu. Prezydent Senatu otwiera wszystkie poświadczone listy w obecności Senatu i Izby Reprezentantów, po czym następuje obliczenie głosów. Osoba, na którą padło najwięcej głosów, zostaje prezydentem, jeżeli uzyskała głosy bezwzględnej większości wyznaczonych elektorów.

A Źródło: Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, tłum. Andrzej Pułło, Warszawa 2002.
RnWP4KW9qvQWZ
Wskaż grupę społeczną, której dotyczą słowa „trzy piąte ogółu pozostałych osób” (art. I § 2). (Uzupełnij).
RzOmLxIPaeWb6
Czy grupa ta była uprawniona do startu i głosowania w wyborach do Kongresu oraz wyborach prezydenckich? Możliwe odpowiedzi: 1. tak, 2. nie
R1CsgenfCCTjY
Wyjaśnij, dlaczego wybory na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych nazywamy wyborami pośrednimi. (Uzupełnij).
1
311
Ćwiczenie 6
R15o0bI19H51D1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Kapitol – siedziba Kongresu Stanów Zjednoczonych w Waszyngtonie, widok współczesny (początek budowy: 1791 r.)
Źródło: Martin Falbisoner, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RYmKes5sglzZ1
(Uzupełnij).
R1c3zT0GmRNKV3
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenia.

R2DZuA5pOiy8s
Wybierz możliwe zakończenia ostatniego zdania.

Konstytucja Stanów Zjednoczonych powierzyła władzę sądowniczą niezależnym organom, na czele których ustanowiła Sąd Najwyższy. Głównym zadaniem SN było czuwanie nad zgodnością działań prezydenta i Kongresu z Konstytucją. Podlegały mu także sądy rejonowe. Na podstawie powyższej tabeli, można ustalić: Możliwe odpowiedzi: 1. imiona i nazwiska sędziów SN do końca lat 20. XIX w., 2. tożsamość prezesów SN., 3. lata życia sędziów SN., 4. poglądy poszczególnych sędziów SN., 5. kompetencje SN., 6. wykształcenie sędziów SN., 7. prawdopodobną narodowość przodków sędziów SN., 8. stan posiadania każdego z wymienionych sędziów SN., 9. liczbę sędziów SN mianowanych przez poszczególnych prezydentów., 10. czy po zakończeniu kadencji danego prezydenta, mógł on kontaktować się z mianowanym przez siebie sędzią.
Rn0fFslV6Ooow
Ustal informacje na podstawie danych zawartych w tabeli. Najdłużej urzędujący sędzia SN: Tu uzupełnij. Najkrócej urzędujący sędzia SN: Tu uzupełnij. Średni wiek sędziów w momencie, kiedy zostali członkami SN: Tu uzupełnij. Powód zakończenia urzędowania większości sędziów SN: Tu uzupełnij. Płeć sędziów SN: Tu uzupełnij.

Lp.

Sędzia

(lata życia)

Okres urzędowania

Prezydent mianujący (okres urzędowania)

od

do

1

James Wilson

(14 IX 1742 - 21 VIII 1798)

5 X 1789

21 VIII 1798

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

2

John Jay

(12 XII 1745 - 17 V 1829)

19 X 1789

29 VI 1795

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

3

William Cushing

(1 III 1732 - 13 IX 1810)

2 II 1790

13 IX 1810

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

4

John Blair 

(1732 - 31 VIII 1800)

2 II 1790

25 X 1795

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

5

John Rutledge 

(18 IX 1739 - 21 VI 1800)

15 II 1790

5 III 1791

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

6

James Iredell

(5 X 1751 - 20 X 1799)

12 V 1790

20 X 1799

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

7

Thomas Johnson 

(4 IX 1732 - 26 X 1819)

6 IV 1792

16 I 1793

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

8

William Paterson (24 XII 1745 - 9 IX 1806)

11 III 1793

9 IX 1806

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

9

John Rutledge

(18 IX 1739 - 21 VI 1800)

12 VIII 1795

15 XII 1795

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

10

Samuel Chase

(17 IV 1741 - 19 VI 1811)

4 II 1796

19 VI 1811

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

11

Oliver Ellsworth (29 IV 1745 - 26 XI 1807)

8 III 1796

15 XIII 1800

Jerzy Waszyngton

(1789‑1797)

12

Bushrod Washington (5 VI 1762 - 26 XI 1829)

4 II 1799

26 XI 1829

John Adams (1797‑1801)

13

Alfred Moore 

(21 V 1755 - 15 X 1810)

21 IV 1800

26 I 1804

John Adams (1797‑1801)

14

John Marshall

(24 IX 1755 - 6 VII 1835)

4 II 1801

6 VII 1835

John Adams (1797‑1801)

15

William Johnson

(27 XII 1771 - 4 IV 1834)

7 V 1804

4 IV 1834

Thomas Jefferson

(1801 - 1809)

16

Henry B. Livingston

(25 XI 1757 - 18 III 1823)

20 I 1807

18 III 1823

Thomas Jefferson

(1801 - 1809)

17

Thomas Todd (23 I 1765 - 7 II 1826)

4 V 1807

7 II 1826

Thomas Jefferson

(1801 - 1809)

18

Gabriel Duvall 

(6 XII 1752 - 6 III 1844)

23 XI 1811

14 I 1835

James Madison

(1809‑1817)

19

Joseph Story 

(18 IX 1779 - 10 IX 1845)

3 II 1812

10 IX 1845

James Madison

(1809‑1817)

20

Smith Thompson

(17 I 1768 - 18 XII 1843)

1 IX 1823

18 XII 1843

James Monroe 

(1817‑1825)

31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z treścią poprawek do konstytucji i wykonaj polecenie.

Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki

Poprawka I

Żadna ustawa Kongresu nie może wprowadzić religii ani zabronić swobodnego praktykowania jej, ograniczać wolności słowa lub prasy ani prawa ludu do spokojnych zgromadzeń lub do składania naczelnym władzom petycji o naprawienie krzywd.

Poprawka II

Nie wolno ograniczać praw ludu do posiadania i noszenia broni, gdyż bezpieczeństwo wolnego stanu wymaga dobrze wyszkolonej milicji.

Poprawka III

Zakwaterować żołnierza w domu można w czasie pokoju tylko za zgodą właściciela, a w czasie wojny tylko w trybie określonym ustawą.

Poprawka IV

Prawa ludu do nietykalności osobistej, mieszkania, dokumentów i mienia nie wolno naruszać przez bezzasadne rewizje i zatrzymanie; nakaz w tym przedmiocie można wystawić tylko wówczas, gdy zachodzi wiarygodna przyczyna potwierdzona przysięgą lub zastępującym ją oświadczeniem. Miejsce podlegające rewizji oraz osoby i rzeczy podlegające zatrzymaniu powinny być w nakazie szczegółowo określone.

Poprawka VI

Przy ściganiu przestępstw przysługuje oskarżonemu prawo do szybkiego i publicznego procesu przed bezstronnym sądem przysięgłych tego stanu i okręgu, w którym przestępstwo zostało popełnione; określenie tego okręgu musi wynikać z wydanej uprzednio ustawy. […]

Poprawka VIII

Nie wolno żądać nadmiernych kaucji ani wymierzać nadmiernych grzywien albo stosować kar okrutnych lub wymyślnych.

A Źródło: Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, tłum. Andrzej Pułło, Warszawa 2002.
R1PJme7HctyJc
Twórcy Konstytucji Stanów Zjednoczonych przewidzieli możliwość jej uzupełniania w przyszłości za pomocą poprawek, które muszą być przyjęte przez 2/3 członków obu izb Kongresu i ratyfikowane przez 3/4 wszystkich stanów. W 1791 r. Kongres wprowadził 10 takich poprawek, nazywanych Kartą praw (Bill of Rights). Zapoznaj się z częścią z nich i wpisz numery poprawek obok gwarantowanych przez nie wolności obywatelskich. 1. Wolność wyznania. Numer poprawki (Uzupełnij). 2. Zakaz stosowania tortur. Numer poprawki (Uzupełnij). 3. Prawo do sprawiedliwego procesu. Numer poprawki (Uzupełnij). 4. Wolność słowa i druku. Numer poprawki (Uzupełnij). 5. Nietykalność osobista i ochrona własności prywatnej. Numer poprawki (Uzupełnij). 6. Prawo do posiadania broni. Numer poprawki (Uzupełnij). 7. Prawo do zgromadzeń. Numer poprawki (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9
R5GCJif2oxSfP
Przygotuj się do dyskusji, w której udział wezmą zwolennicy i przeciwnicy państwa federalnego. Zapisz po trzy argumenty, którymi mogą posłużyć się obie strony i opowiedz się po jednej z nich. Uzasadnij swoje stanowisko. Zwolennicy państwa federalnego: (Uzupełnij) Przeciwnicy państwa federalnego: (Uzupełnij) Moje stanowisko: (Uzupełnij) Uzasadnienie: (Uzupełnij).