Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Nowe funkcje wsi polskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
6) wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny wpływające na rozwój nowych typów wsi w Polsce,
wskazuje zmiany funkcjonalno‑przestrzenne zachodzące na obszarach wiejskich,
charakteryzuje najważniejsze funkcje wsi.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Monitoring rozwoju obszarów wiejskich IRWiW PAN 2018 i 2014, www.efrwp.pl/konferencje/show [dostęp online 16.12.2020].
Typologia obszarów wiejskich pod względem struktury składowych osiągniętego rozwoju społeczno‑gospodarczego www.irwirpan.waw.pl/dir_upload/site/files/Monika/ksiazkaMROW2014/06_r05.pdf, [dostęp online 16.12.2020].
Niedzielski E., Funkcje obszarów wiejskich i ich rozwój, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, 2015, 2, s. 84–92.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat typów obszarów wiejskich oraz czynników je kształtujących. W tym celu posiłkuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części Przeczytaj.
Uczniowie w grupach wykonują polecenie zamieszczone w części Przeczytaj, wybierając jednocześnie jeden typ wsi, który chcą przedstawić pozostałym uczestnikom lekcji. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja na ten temat. Trudniejsze kwestie objaśnia nauczyciel.
Następnie nauczyciel kontynuuje dyskusję, nawiązując do funkcji rolniczej wsi oraz innych, nowych funkcji. Uczniowie w parach zapoznają się z nimi, korzystając z części Przeczytaj.
W kolejnym etapie uczniowie wykonują polecenia 1‑4 do audiobooka nr 1 oraz polecenia 1‑2 do audiobooka nr 2. Chętni/wskazani uczniowie czytają swoje odpowiedzi. Pozostałe osoby uzupełniają informacje.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Uczniowie w dwóch zespołach wykonują klasowy projekt: zespół nr 1 - polecenie 5 do audiobooka nr 1, a zespół nr 2 - polecenie 3 do audiobooka nr 2.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobooki mogą posłużyć w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Mogą także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej. Polecenia związane z wykonaniem projektów klasowych można wykorzystać na wspólnych zajęciach w terenie (niekoniecznie jako praca domowa).