Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie zachowania ciał pod wpływem przyłożonych sił |
Grupa docelowa: | II etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | - burza mózgów, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | Komputery dla każdej grupy uczniów, symulacja obrazująca zmianę parametrów ruchu ciała pod wpływem przyłożonych do niego sił - Zestaw zadań. |
Materiały pomocnicze: | |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Zaciekawienie uczniów (wg e‑materiału). | |
Faza realizacyjna: | |
- Uczniowie w grupie zapoznają się z symulacją opisującą zachowanie się ciała pod wpływem przyłożonych do niego sił. - Uczniowie w grupie analizują - w formie burzy mózgów - zagadnienie wpływu przyłożonych do ciała sił na jego parametry ruchu. - Uczniowie indywidualnie otrzymują zestaw zadań, które rozwiązują samodzielnie (zadania 1, 2, 3, 4, 5 z zestawu ćwiczeń). Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. Nauczyciel podsumowuje pracę grup, prosząc o krótkie relacje, w celu sprawdzenia wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji. Ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie, czytając tekst e‑materiału oraz rozwiązując w domu zadania nr: 6, 7 oraz 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja powinna zostać wykorzystana w trakcie lekcji, wraz z dyskusją na temat wpływu przyłożonych do ciała sił na jego parametry ruchu. Nauczyciel może również zlecić uczniom zapoznanie się z symulacją przed lekcją, a na lekcji przeprowadzić dyskusję. Zadania z zestawu ćwiczeń od 1 do 5 powinny zostać rozwiązane i omówione na lekcji. Zadania 6‑8 mogą stanowić pracę domową. |