Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Rozproszenie fal |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Prawo odbicia”, „Odbicie i załamanie fal w zadaniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, że rozpraszanie fal to zjawisko powstawania w ośrodku, w którym się rozchodzi fala pierwotna, fal wtórnych, rozchodzących się w różnych kierunkach, co wynika z zasady Huygensa. Podkreśla, że rozpraszanie zachodzi na obiektach o rozmiarach porównywalnych z długością fali. Uczniowie w dyskusji starają się wyjaśnić, dlaczego mgła ogranicza widoczność, dochodząc do wniosku, że spowodowane jest to rozpraszaniem światła na kropelkach wody we mgle. Uczniowie w grupach zastanawiają się, jak będzie zmieniał się wygląd chmur, gdy obserwator znajdzie się w pochmurny dzień w startującym samolocie, a następnie omawiają i wyjaśniają swoje wnioski. Nauczyciel tłumaczy, czym jest odbicie dyfuzyjne. Uczniowie odpowiadają, jaki jest skutek takiego odbicia, porównując je z odbiciem od gładkiego zwierciadła. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie oglądają film edukacyjny i rozwiązują zadania w nim zawarte. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1 – 4 oraz jedno dowolnie wybrane z pozostałych zadań z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadania tam zawartego oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji, aby utrwalić zdobyte wiadomości lub przed lekcją w celu zaciekawienia uczniów tematem. |