Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Przyczyny, przebieg i skutki wojny w Afganistanie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

12) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI w. na obszarze Środkowego i Dalekiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje przyczyny konfliktów na terenie Afganistanu;

  • przedstawia przebieg konfliktów, wskazuje na ich zależności międzynarodowe;

  • ocenia rolę Stanów Zjednoczonych i Związku Sowieckiego w konfliktach w Afganistanie;

  • definiuje konflikt w Afganistanie w kontekście „zimnej wojny”.

Strategie nauczania:

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • odwrócona klasa;

  • prezentacja multimedialna.

Formy zajęć:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Na poprzedniej lekcji uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Jedna z nich przedstawia wojnę sowiecko‑afgańską, druga – atak terrorystyczny na World Trade Center, trzecia – okoliczności inwazji amerykańskiej na Afganistan, czwarta – przebieg i skutki trwającego konfliktu.

Faza realizacyjna

1. Na początku lekcji uczniowie, wykorzystując burzę mózgów, definiują pojęcia: konflikt zbrojny, terroryzm, mudżahedini, talibowie.

2. Każda z grup proszona jest o zaprezentowanie przygotowanych przez siebie materiałów. Uczniowie powinni przygotować prezentację multimedialną, w której mogą wykorzystać filmy i linię chronologiczną dołączone do e‑materiału. Po zaprezentowaniu swoich materiałów każda z grup ocenia postawę obu stron przedstawionego przez siebie konfliktu.

3. Powstaje prezentacja multimedialna. Uczniowie wspólnie ją oglądają i poprawiają jej spoistość.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wskazują na rywalizację w Afganistanie między supermocarstwami w okresie zimnej wojny. Mogą podać przykłady innych konfliktów tego rodzaju.

2. Oceniają znaczenie Traktatu waszyngtońskiego jako porozumienia gwarantującego bezpieczeństwo państw‑członków NATO.

Praca domowa:

Uczniowie proszeni są o przygotowanie informacji na temat innego konfliktu zimnowojennego oraz konfliktu w XXI w., sprowokowanego przez politykę Stanów Zjednoczonych.

Materiały pomocnicze:

Marcin Wyrwał, Polscy weterani wojny w Afganistanie. Historia tych 3 żołnierzy to historia wstydu MON, onet.pl.

Stanisław Sadkiewicz, Długa, przegrana wojna, polska‑zbrojna.pl.

Mohammad Shafiq „Hamdam”, Wspieranie Afganistanu: decyzja strategiczna, nato.int.

Patryk Kugiel, Porozumienie USA z talibami, pism.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Filmy mogą zostać wykorzystane przy tworzeniu prezentacji multimedialnej przez całą klasę.