Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Kultura rycerska i motyw rycerza
Grupa docelowa
Szkoła ponadgimnazjalna, klasa 1/ szkoła ponadpodstawowa, klasa 2
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają etos rycerski oraz historię powstania kultury rycerskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia
18.12.2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie
uczenia się przez całe życie
• Porozumiewanie się w języku ojczystym
• Kompetencje społeczne i obywatelskie
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczniowie:
potrafią opisywać symbole kultury rycerskiej,
wiedzą czym jest etos rycerski,
charakteryzują kulturę rycerską,
opisują rytuał pasowania na rycerza,
wymieniają podstawowe elementy uzbrojenia rycerza,
rozpoznają bohaterów literackich Tristana, Rolanda, Lancelota, Cyda,
rozumieją związek kultury rycerskiej ze średniowiecznym systemem feudalnym,
rozpoznają motywy rycerskie w literaturze i sztuce,
wyjaśniają frazeologizmy związane z kulturą rycerską.
Metody/techniki kształcenia
metoda eksponująca: pokaz filmu,
metoda praktyczna: ćwiczenia
metoda asymilacji wiedzy: wykład, pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, praca ze słownikiem
metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy: „burza mózgów”.
Formy pracy
zbiorowa
grupowa
indywidualna
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów o znaczenie słowa rycerz i związane z nim skojarzenia. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół hasła rycerz.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla film Kultura rycerska i motyw rycerza. Przerywa projekcję po słowach: Poza tym konieczne były: niezachwiana wierność wobec władcy, odwaga, honorowe postępowanie, męstwo w połączeniu z roztropnością, a także lojalność w stosunku do towarzyszy. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1. do 4. Odpowiedzi omawiają wspólnie z nauczycielem. Podczas omawiania zadania nr 2 nauczyciel pyta o znaczenie użytego w tekście związku frazeologicznego zadawać kłam czemuś.
Dyskusja: Czy fakt, że rycerzami mogli zostać tylko najzamożniejsi wpłynął na kulturę rycerską? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Nauczyciel włącza dalszą część filmu i ponownie zatrzymuje go po słowach: (...) zaczęli przekształcać się w szlachtę utrzymującą się z dochodów z posiadłości ziemskich, a ich dotychczasowa kultura ustąpiła miejsca szlacheckiej.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 5. do 7. Odpowiedzi omawiają wspólnie z nauczycielem.
Nauczyciel informuje uczniów, że ostatnia część filmu poświęcona będzie oddziaływaniu kultury rycerskiej i etosu rycerskiego na czasy współczesne. Nauczyciel włącza ostatnią część filmu. Przerywa po pytaniu: Jakim zasadom etosu rycerskiego pozostawali wierni wspomniani bohaterowie? Czym różnią się od średniowiecznego wzoru? Uczniowie wskazują podobieństwa (np. sprawiedliwość, odwaga, stawanie w obronie słabszych, wspieranie ubogich, wierność Bogu) oraz różnice (np. nie dbają o zaszczyty, często mają nadludzkie zdolności). Podają też inne przykłady postaci współczesnej kultury nawiązujących do etosu rycerskiego.
Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie cytatu: Jan Paweł II - rycerz niemożliwego. Dlaczego papież został tak nazwany? Czy słusznie?
Nauczyciel wyświetla dalszą część filmu. Zatrzymuje po słowach: Czy potraficie wyjaśnić ich znaczenie? Uczniowie w oparciu o własną wiedzę i Słownik frazeologiczny wyjaśniają podane związki frazeologiczne. Wyszukują i wyjaśniają także inne związki frazeologiczne z wyrazem rycerz. Następnie rozwiązują ćwiczenie nr 8.
Uczniowie oglądają dalszą część filmu. Po projekcji rozwiązują ćwiczenie nr 9, omawiają je wspólnie z nauczycielem, a następnie odpowiadają na zadane na końcu filmu pytanie. Nauczyciel inicjuje dyskusję:
Co z kultury rycerskiej pozostało nam do dziś?
Czy znacie inne przykłady nawiązywania do kultury rycerskiej etosu rycerskiego? (Uczniowie mogą przytoczyć przykład harcerzy, sportowców, kibiców, żołnierzy).
Faza podsumowująca
W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują zadanie nr 10. Następnie nauczyciel inicjuje „burzę mózgów” i pyta uczniów, czy we współczesnym świecie jest miejsce dla rycerzy i zachowań rycerskich. Dlaczego?
Praca domowa
Przeprowadź wywiad z osobą, której bliski jest etos rycerski. Dowiedz się, co znaczy dla niej etos, w jaki sposób się nim kieruje, czy jej zdaniem, etos rycerski powinien pozostawać wciąż aktualny?
Metryczka
Tytuł
Kultura rycerska i motyw rycerza
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Średniowieczna zjednoczona Europa
Powieść historyczna, Do lamusa?
Przedmiot
Język polski
Etap edukacyjny
IV/szkoła ponadgimnazjalna; III/szkoła ponadpodstawowa
Podstawa programowa
I. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
2. Analiza, uczeń
4) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, , akcja);
3. Interpretacja. Uczeń:
3) porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich;
4) konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi.
4. Wartości i wartościowanie. Uczeń:
2) dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne;
Nowa podstawa programowa
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy danej dziedzinie sztuki
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mowienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata,
z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczniowie:
potrafią opisywać symbole kultury rycerskiej,
wiedzą czym jest etos rycerski,
charakteryzują kulturę rycerską,
opisują rytuał pasowania na rycerza,
wymieniają podstawowe elementy uzbrojenia rycerza,
rozpoznają bohaterów literackich Tristana, Rolanda, Lancelota, Cyda,
rozumieją związek kultury rycerskiej ze średniowiecznym systemem feudalnym,
rozpoznają motywy rycerskie w literaturze i sztuce,
wyjaśniają frazeologizmy związane z kulturą rycerską.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131473/v/latest/t/student-canon/m/j0000007X5B1v38
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/141804/v/latest/t/student-canon/m/j0000000EJB2v23