Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat: Regionalne zróżnicowanie ubóstwa w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa 3
PODSTAWA PROGRAMOWA
Treści nauczania
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
2. porównuje poziom życia ludności (w zakresie stanu środowiska, warunków mieszkaniowych, infrastruktury komunalnej, dostępu do kultury, oświaty i ochrony zdrowia) w wybranych regionach Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia rodzaje ubóstwa,
wskazuje dane, którymi można zmierzyć poziom ubóstwa,
omawia zróżnicowanie przestrzenne ubóstwa w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: Blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, mapa Polski, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Kawa M., Kuźniar R., Skala zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 51 (3/2017).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Uczniowie wyszukują w internecie i innych źródłach, czym jest kartogram, do czego służy i jakie są zasady jego przygotowania (tworzenie przedziałów, liczebność klas).
Faza realizacyjna
Uczniowie za pomocą komputerów/ tabletów zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel na forum klasy sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów. Wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Wskazują najważniejsze różnice przestrzenne ubóstwa w Polsce i zmiany w czasie. Wybrani uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia na mapie Polski na forum klasy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością pracy. Uczniowie uzupełniają/poprawiają notatki w zeszytach.
Uczniowie indywidualnie przystępują do wykonania zadań z części Sprawdź się. W zadaniach pokazujących dane z grafiki interaktywnej skupiają się na konkretnych liczbach i obliczają dokładne różnice lub zmiany procentowe.
Po wykonaniu pierwszej części zadań nauczyciel sprawdza poprawność pracy. Wybrani uczniowie prezentują swoje prace na forum klasy. Wskazują na mapie Polski omawiane obszary. Pozostali uczniowie sprawdzają swoje notatki, uzupełniają lub poprawiają je.
Jeśli pozowli na to czas, uczniowie przystępują (indywidualnie) do wykonania pierwszego kartogramu. Wykorzystują w tym celu atlas geograficzny.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji, brane są pod uwagę wkład i zaangażowanie.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Praca pisemna pt.: ,, Jak walczyć z ubóstwem?”. Uczniowie mają za zadanie wskazać i opisać sposoby walki z ubóstwem w Polsce i na świecie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas rozmaitych tematycznie lekcji dotyczących gospodarki społecznej. Może posłużyć do porównania sytuacji Polski z innymi krajami świata. Będzie również przydatna do omówienia dysproporcji w rozwoju naszego kraju (koncepcja Polski A i B) - zakres rozszerzony XV. 2, XXIII. 2, 3.