Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: Reakcja formaldehydu (metanalu) z amoniakalnym roztworem tlenku srebra(I) i z wodorotlenkiem miedzi(II)

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XV. Związki karbonylowe – aldehydy i ketony. Uczeń:

3) pisze równania reakcji utleniania metanolu, etanolu, propan‑1-olu, propan‑2- -olu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • uzasadnia przyczynę redukujących właściwości metanalu (aldehydu mrówkowego);

  • pisze odpowiednie równania reakcji metanalu z odczynnikiem Tollensa i odczynnikiem Trommera;

  • projektuje i przeprowadza doświadczenia, których celem jest sprawdzenie właściwości redukujących metanalu.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • eksperyment chemiczny;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy zajęć:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • podręczniki.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pokazuje butelkę formaliny z etykietą (wraz z piktogramami). Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania:

  • Czym jest metanal?

  • Czy wiecie, że właściwości metanalu wykorzystywane są do nanoszenia srebrzystej warstwy na lustra czy ozdoby choinkowe?

  • Czym jest formalina?

  1. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół właściwości metanalu.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej wzory i model cząsteczki metanalu celem przypomnienia budowy tego związku chemicznego.

  2. Eksperyment chemiczny. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Zadaniem uczniów jest zaprojektowanie i wykonanie doświadczeń, w których uczniowie sprawdzą czy metanal posiada właściwości redukujące. Nauczyciel przygotowuje różne rozdaje sprzętu, szkła laboratoryjnego, odczynniki chemiczne, a uczniowie wybierają to co jest im niezbędne do przeprowadzenia eksperymentów(próba Tollensa i próba Trommera). Uczniowie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, przeprowadzają eksperyment wg instrukcji zapisanej w e‑materiale, obserwują zmiany, wyciągają wnioski, zapisują wszystko w kartach pracy. Prowadzący monitoruje przebieg pracy podopiecznych, wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie i wątpliwości. Po minionym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  3. Uczniowie w grupach zastanawiają się i podają uzasadnienie przyczyny właściwości redukujących metanalu. Po upływie ustalonego czasu, lider przedstawia rozwiązanie na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność podanej argumentacji.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w medium bazowym i w zakładce „Sprawdź się”. Uczniowie mogą wspierać się symulacją interaktywną podczas wykonywania poleceń.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: na czym polegają właściwości redukujące metanalu? Na czym polega próba Trommera? Na czym polega próba Tollensa?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiło mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Na czym polegają właściwości redukujące metanalu?

  • Na czym polega próba Trommera?

  • Na czym polega próba Tollensa?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • mazaki;

  • arkusze papieru (A4/ A3);

  • odczynniki chemiczne, sprzęt szkło laboratoryjne oraz instrukcja wykonania zgodnie z zapisem w e‑materiale;

  • karty charakterystyk substancji;

  • karty pracy ucznia:

RHYBFgIAxTGXb

Plik PDF o rozmiarze 74.65 KB w języku polskim