Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: Reakcja formaldehydu (metanalu) z amoniakalnym roztworem tlenku srebra(I) i z wodorotlenkiem miedzi(II)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XV. Związki karbonylowe – aldehydy i ketony. Uczeń:
3) pisze równania reakcji utleniania metanolu, etanolu, propan‑1-olu, propan‑2- -olu;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
uzasadnia przyczynę redukujących właściwości metanalu (aldehydu mrówkowego);
pisze odpowiednie równania reakcji metanalu z odczynnikiem Tollensa i odczynnikiem Trommera;
projektuje i przeprowadza doświadczenia, których celem jest sprawdzenie właściwości redukujących metanalu.
Strategia nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
eksperyment chemiczny;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy zajęć:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
podręczniki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pokazuje butelkę formaliny z etykietą (wraz z piktogramami). Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania:
Czym jest metanal?
Czy wiecie, że właściwości metanalu wykorzystywane są do nanoszenia srebrzystej warstwy na lustra czy ozdoby choinkowe?
Czym jest formalina?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół właściwości metanalu.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej wzory i model cząsteczki metanalu celem przypomnienia budowy tego związku chemicznego.
Eksperyment chemiczny. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Zadaniem uczniów jest zaprojektowanie i wykonanie doświadczeń, w których uczniowie sprawdzą czy metanal posiada właściwości redukujące. Nauczyciel przygotowuje różne rozdaje sprzętu, szkła laboratoryjnego, odczynniki chemiczne, a uczniowie wybierają to co jest im niezbędne do przeprowadzenia eksperymentów(próba Tollensa i próba Trommera). Uczniowie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, przeprowadzają eksperyment wg instrukcji zapisanej w e‑materiale, obserwują zmiany, wyciągają wnioski, zapisują wszystko w kartach pracy. Prowadzący monitoruje przebieg pracy podopiecznych, wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie i wątpliwości. Po minionym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Uczniowie w grupach zastanawiają się i podają uzasadnienie przyczyny właściwości redukujących metanalu. Po upływie ustalonego czasu, lider przedstawia rozwiązanie na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność podanej argumentacji.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w medium bazowym i w zakładce „Sprawdź się”. Uczniowie mogą wspierać się symulacją interaktywną podczas wykonywania poleceń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: na czym polegają właściwości redukujące metanalu? Na czym polega próba Trommera? Na czym polega próba Tollensa?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Czego dziś się nauczyłem/łam...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiło mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Na czym polegają właściwości redukujące metanalu?
Na czym polega próba Trommera?
Na czym polega próba Tollensa?
Nauczyciel przygotowuje:
mazaki;
arkusze papieru (A4/ A3);
odczynniki chemiczne, sprzęt szkło laboratoryjne oraz instrukcja wykonania zgodnie z zapisem w e‑materiale;
karty charakterystyk substancji;
karty pracy ucznia: