| |
| |
| Zastosowanie II prawa Kirchhoffa |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 12) analizuje dodawanie i odejmowanie napięć w obwodzie z uwzględnieniem źródeł i odbiorników energii (II prawo Kirchhoffa). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
formułuje II prawo Kirchhoffa;
omawia metody stosowania tego prawa w praktyce;
analizuje rozkład potencjałów i napięć w obwodzie elektrycznym;
stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań.
|
| |
| |
| |
| film samouczek, zestaw zadań |
| e‑materiał: „Analiza dodawania i odejmowania napięć w obwodzie, czyli zastosowanie II prawa Kirchhoffa” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?” Podanie zasad gry i nagród (oceny bardzo dobre za prawidłowe rozwiązanie i omówienie każdego zadania). Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Zapoznanie się przez uczniów przed lekcją z częścią „Warto przeczytać”. |
|
Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑4 drużyny i rozpoczyna „teleturniej”. Zasady gry: nauczyciel odczytuje i wyświetla zadanie. Drużyny rozwiązują je na czas i zgłaszają się, gdy są gotowe. Drużyna, która zgłosi się jako pierwsza i przedstawi jedno poprawne rozwiązanie, otrzymuje 10 pkt. Następnie głos mają pozostałe drużyny, w kolejności zgłaszania się. Za każde wskazanie błędu w rozwiązaniu lub innego sposobu drużyna otrzymuje 5 pkt. Za każdym razem grupę musi reprezentować inny uczeń. Za osiągnięcie wyniku 100 pkt grupa otrzymuje nagrodę specjalną w postaci oceny celującej. Jako pierwsze zadanie nauczyciel wyświetla film samouczek i prosi o odpowiedzi na zadawane tam pytania. |
|
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie tego, czego nauczyli się podczas lekcji (krótkie wypowiedzi ustne lub pisemne). Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań, których nauczyciel nie zdążył podać na lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może też służyć do samodzielnej nauki lub powtórzenia wiadomości. |