Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Cechy państwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje cechy państwa;
rozważa szczegółowe aspekty każdej z cech państwa;
analizuje kontrowersyjne przypadki bytów międzynarodowych, których państwowość nie jest jednoznaczna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
analiza materiałów źródłowych;
jigsaw.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania z Wprowadzenia dot. fragmentu książki W. Osiatyńskieg Państwo złem koniecznym.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
3. Uczniowie zapoznają się z fragmentem konwencji o prawach i obowiązkach państw oraz z klasyczną trójelementową definicją państwa według Georga Jellinka zawartymi w sekcji Przeczytaj.
4. Dyskusja: Czy dostrzegasz elementy podobne obu tych definicji? Jakie cechy powinno mieć państwo, by można je było państwem nazywać?
Faza realizacyjna
1. Schemat – praca metodą jigsaw. Klasa podzielona na cztery grupy analizuje materiały źródłowe. Każda grupa analizuje jedną z cech państwa. Następnie uczniowie dzielą się na grupy czteroosobowe w taki sposób, by w każdej z nich znalazła się jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. Uczniowie przekazują sobie wzajemnie wiedzę, jaką przyswoili podczas pracy w pierwotnych grupach.
2. Uczniowie wracają do pierwotnych grup i wykonują polecenia dołączone do schematu. Omówienie odpowiedzi na forum klasy.
3. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1–8. Chętne/wybrane pary przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali uczniowie komentują i uzupełniają je.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja: Państwo czy niepaństwo? Nauczyciel podaje przykłady, a uczniowie, przedstawiając argumenty i kontrargumenty, starają się rozstrzygnąć, czy każdy z nich można uznać za państwo: Palestyna, Sealandia, Liberland, Kosowo, Sahara Zachodnia, Cypr Północny, Naddniestrze, Osetia Południowa, Górski Karabach, Republika Chińska (Tajwan), Państwo Islamskie, Somalia, Somaliland, Szkocja, Kurdystan.
2. Chętne/wybrane osoby podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Wybierz jedno z terytoriów omawianych podczas lekcji i przedstaw dokładnie jego sytuację. W jakim sensie można nazwać je państwem? Pod jakim względem państwem nie jest? Jakie czynniki wpływają na jego sytuację?
Materiały pomocnicze:
J. Jellinek, Ogólna nauka o państwie, Warszawa 1924.
M. Gulczyński, Nauka o polityce, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być wykorzystany jako inspiracja do stworzenia przez uczniów prezentacji multimedialnej.