Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Odcinki w sześcianie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje kąty w sześcianie;
nazywa kąty w sześcianie;
wykorzystuje własności trójkątów prostokątnych i funkcje trygonometryczne do obliczenia miar kątów w sześcianie;
przyporządkowuje kąty w sześcianie do właściwego typu;
porównuje miary kątów w sześcianie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody pracy:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
dyskusja.
Formy pracy:
praca całą klasą;
praca w parach;
praca samodzielna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;
materiały zawarte w e–podręczniku;
modele wykonane przez uczniów, słomki;
przeźroczyste modele sześcianów z zaznaczonymi odcinkami.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie na modelu sześcianu kątów między odcinkami i płaszczyznami.
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, jak można nazwać te kąty.
Metodą burzy mózgów uczniowie przypominają wiadomości dotyczące odcinków w sześcianie i funkcji trygonometrycznych.
Nauczyciel podaje cele zajęć, uczniowie formułują kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel, korzystając z sekcji „Przeczytaj”, omawia różne kąty w sześcianie.
Uczniowie dokonują analizy miar wskazanych kątów w sześcianie oraz ustalają, które z nich mają stałą wartość i dlaczego.
Nauczyciel prezentuje Aplet lub prosi uczniów o otwarcie Apletu na dostępnym dla nich sprzęcie.
Uczniowie wykonują w parach Polecenia z sekcji „Aplet”.
Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy, dokonują analizy ich przyczyny.
Wybrani uczniowie wykonują na tablicy zadania otwarte dostępne w sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 4–6 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują na modelach kąty wskazane przez nauczyciela.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dokonują ewaluacji zajęć, np. metodą Walizki i Kosza.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Własności sześcianów i prostopadłościanówWłasności sześcianów i prostopadłościanów
Opis prostopadłościanu i sześcianuOpis prostopadłościanu i sześcianu
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału.