Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: Badanie właściwości redukujących kwasu mrówkowego (metanowego)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony:
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
5) uzasadnia przyczynę redukujących właściwościach kwasu metanowego (mrówkowego); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik wykaże właściwości redukujące kwasu metanowego (mrówkowego) (reakcja HCOOH z MnOIndeks górny 4−4−); pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
uzasadnia przyczynę redukujących właściwości kwasu metanowego (mrówkowego);
projektuje i wykonuje doświadczenia, których wynik wykaże właściwości redukujące kwasu metanowego (mrówkowego);
przedstawia odpowiednie równania reakcji do doświadczeń, które potwierdzają redukujące właściwości kwasu metanowego (mrówkowego).
Strategia nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących;
eksperyment chemiczny;
ćwiczenia uczniowskie;
mapa pojęciowa.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca zbiorowa;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
podręczniki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Czy istnieje kwas karboksylowy, który wykazuje specyficzne właściwości, którym nie ulegają pozostałe kwasy karboksylowe? - co to za kwas? O jakie właściwości tu chodzi? Z uwagi na te właściwości kwas ten jest wykorzystywany w galwanotechnice.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu - właściwości redukujące.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy zadaje pytanie: Dlaczego kwas metanowy posiada właściwości redukujące? Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji. Po zastanowieniu uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach. Każdy lider prezentuje odpowiedź na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Eksperyment uczniowski. Uczniowie pozostają w tych samych grupach i będą przeprowadzali dwa różne eksperymenty. Nauczyciel rozdziela tak eksperymenty, żeby część uczniów przeprowadzała doświadczenie nr 1, a część uczniów doświadczenie nr 2, które są opisane w e‑materiale. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Podopieczni je wypełniają w trakcie pracy oraz przygotowują odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy i wspiera uczniów. Po zakończeniu liderzy prezentują efekty pracy grupowej. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Uczniowie pracują samodzielnie z mapą pojęciową w medium bazowym i wykonują zamieszczone tam ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Co jest przyczyną redukujących właściwości kwasu metanowego?
Jakim doświadczeniem możemy zbadać właściwości redukujące kwasu metanowego?
Co to znaczy, że kwas metanowy jest reduktorem?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Czego dziś się nauczyłem/łam...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiło mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczeń zawarte w e‑materiale - sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa pojęciowa może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas wykonania zadania domowego.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co jest przyczyną redukujących właściwości kwasu metanowego?
Jakim doświadczeniem możemy zbadać właściwości redukujące kwasu metanowego?
Co to znaczy, że kwas metanowy jest reduktorem?
Doświadczenie:
Szkło i sprzęt laboratoryjny potrzebny do doświadczeń są opisane przy każdym doświadczeniu w e‑materiale.
Odczynniki chemiczne potrzebne do doświadczeń są opisane przy każdym doświadczeniu w e‑materiale.
Instrukcje do doświadczeń są opisane przy doświadczeniach w e‑materiale.
Karty pracy ucznia: