Sprawdź się
Wskaż zdanie prawdziwe.
- Reduktor to substancja, która utlenia inną substancję.
- Reduktor to substancja, która przyjmuje elektrony, przez co podwyższa swój stopień utlenienia.
- Reduktor to substancja, która redukuje inną substancję.
Wskaż zdanie fałszywe.
- Jednym z odczynników w próbie Tollensa jest azotan(V) srebra(I).
- Właściwości redukujące kwasu metanowego są wykorzystywane przy otrzymywaniu metalicznej rtęci.
- Kwas metanowy wykazuje właściwości redukujące ze względu na obecność grupy karboksylowej w swojej cząsteczce.
Oceń prawdziwość zdań.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Reakcja kwasu metanowego z manganianem(VII) potasu w środowisku zasadowym pozwala udowodnić właściwości redukujące tego kwasu. | □ | □ |
| Ogrzewanie kwasu mrówkowego ze stężonym kwasem siarkowym(VI) prowadzi do rozkładu związku na wodę i tlenek węgla(IV). | □ | □ |
| Jednym z odczynników w próbie Tollensa jest roztwór amoniaku. | □ | □ |
| W próbie Tollensa kwas metanowy ulega reakcji redukcji. | □ | □ |
| W doświadczeniu kwasu metanowego z manganianem(VII) potasu możemy zaobserwować odbarwienie fioletowego roztworu. | □ | □ |
Uzupełnij zdania podanymi wyrażeniami.
grupy aldehydowej, kwasowym, tlenek węgla(II), Reduktor, właściwości redukujące, redukuje, się utlenia, właściwości redukujące, próbą Tollensa, wodę, manganianem(VII) potasu
Ogrzewanie kwasu metanowego ze stężonym kwasem siarkowym(VI) prowadzi do rozkładu tego związku na .................................................... oraz ..................................................... Kwas metanowy posiada ...................................................., które wynikają z obecności w jego cząsteczce ..................................................... .................................................... to substancja, która .................................................... inną substancję, a sama ..................................................... Doświadczenie nazywane .................................................... pozwala udowodnić .................................................... kwasu metanowego. Drugim doświadczeniem, które potwierdza takie właściwości, jest reakcja z .................................................... w środowisku .....................................................
2. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
3. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
A. Napisz w formie jonowej, z uwzględnieniem oddawanych i pobieranych elektronów, równania procesów reakcji redukcji i utleniania, które zachodzą podczas omawianej reakcji.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
B. Uzupełnij współczynniki stechiometryczne w powyższym schemacie reakcji.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
C. Oceń, która z drobin (jon lub cząsteczka) pełni w reakcji rolę:
Wyjaśnij, dlaczego inne kwasy karboksylowe nie mają właściwości redukujących.