Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Edukacja a rynek pracy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia możliwości kontynuacji edukacji (studia I stopnia i jednolite magisterskie, szkoły kształcące w zawodzie); wyjaśnia, w jaki sposób podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.

Zakres rozszerzony

XVI. Edukacja i nauka.

Uczeń:

1) wyjaśnia, w jaki sposób można podnosić lub zmieniać swoje kwalifikacje zawodowe i dlaczego uczenie się przez całe życie jest jednym z warunków sukcesu w karierze zawodowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcia „edukacja” i „rynek pracy”;

  • analizuje związki między edukacją a rynkiem pracy;

  • opracowuje informację na temat wybranego zawodu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • case study.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3, magnesy, pisaki;

  • karty pracy (w materiałach pomocniczych).

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie poznają definicje edukacji i rynku pracy. W tym celu dzielą się na dwie grupy. Jedna opracowuje definicję edukacji, druga – rynku pracy. Definicje zapisują na kartkach A3. Następnie grupy zamieniają się kartkami. Po wymianie grupy analizują definicje i je doprecyzowują.

3. Wybrane osoby przedstawiają definicje na forum klasy.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie na tablicy piszą dwa hasła „rynek pracy” i „edukacja”. Następnie metodą burzy mózgów tworzą mapę skojarzeń, które łączą te pojęcia. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów.

2. Praca ze schematem interaktywnym. Na podstawie schematu i skojarzeń wypisanych na tablicy uczniowie dyskutują na temat tego, co łączy rynek pracy i edukację. Szukają związków między tymi pojęciami. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

3. Uczniowie dobierają się w grupy kilkuosobowe. Każda z grup otrzymuje kartę pracy. Zadaniem grup jest wybranie jednego zawodu i znalezienie informacji w internecie, jakie kryteria trzeba spełniać, aby wykonywać ten zawód. Następnie grupy muszą ustalić, jak zdobyć odpowiednie kompetencje. Wybrana osoba przedstawia wyniki pracy na forum.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie kończą zdanie „W przyszłości na rynku pracy…”.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 6.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Karta pracy:

nazwa zawodu

Jakie kompetencje są potrzebne?

W jaki sposób je zdobyć?

potrzebna wiedza

umiejętności

postawa

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie schematu interaktywnego uczniowie mogą przygotować plakaty dotyczące kompetencji twardych i miękkich.