Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Zasady demokracji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
13) charakteryzuje główne fazy kształtowania się demokracji i upowszechniania praw wyborczych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje fundamentalne zasady demokracji;
wyjaśnia znaczenie każdej z nich dla funkcjonowania ustroju demokratycznego;
rozważa współczesne zagrożenia dla demokracji w Polsce i na świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda projektu;
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Podczas wcześniejszych zajęć klasa podzielona jest na siedem grup. Każdej z nich przydzielona zostaje jedna z fundamentalnych zasad demokracji: suwerenność narodu, reprezentacja, pluralizm, poszanowanie praw mniejszości, trójpodział władzy, konstytucjonalizm oraz państwo prawa. Zadaniem każdej z grup jest:
analiza różnych aspektów przydzielonej zasady;
ocena, na podstawie dostępnych przykładów z polskiego życia politycznego, zakresu ich realizacji w Polsce w ciągu ostatniej dekady;
wskazanie czynników, które w Polsce sprzyjają urzeczywistnianiu przydzielonej zasady;
wskazanie czynników, które w Polsce utrudniają urzeczywistnianie przydzielonej zasady.
Uczniowie przygotowują prezentację rezultatów swoich poszukiwań w wybranej formie wizualnej – prezentacji multimedialnej, filmu etc.
Faza wstępna
1. Wybrane osoby wyjaśniają znaczenie poszczególnych fundamentalnych zasad demokracji.
Faza realizacyjna
1. Grupy kolejno przedstawiają rezultaty swojej pracy, omawiając przydzielone zasady demokracji, zakres i warunki ich realizacji we współczesnej Polsce.
2. Pozostali uczniowie komentują wystąpienia koleżanek i kolegów, wskazując ich mocne i słabe strony – zarówno w odniesieniu do treści, jak i formy wystąpienia.
3. Po każdej prezentacji odbywa się krótka dyskusja na temat metod wzmocnienia omawianej zasady demokracji w Polsce.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność.
Praca domowa:
Rozważ, w jakim stopniu każda z omawianych podczas zajęć fundamentalnych zasad demokracji realizowana jest w III RP.
Materiały pomocnicze:
Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1976.
Ryszard Kapuściński, Lapidaria, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa 2002.
Andrew Heywood, Politologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może być inspiracją dla uczniów do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej o zagrożeniach dla demokracji.