Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Szermierka mimiczna – symbolika pojedynku na miny w Ferdydurke Witolda Gombrowicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna przebieg pojedynku na miny opisanego w Ferdydurke Witolda Gombrowicza;
wyjaśni symbolikę pojedynku na miny;
opisze zabiegi językowe służące wyolbrzymieniu zmagań Syfona i Miętusa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją przypominają sobie treść Ferdydurke Witolda Gombrowicza i przygotowują się do odpowiedzi na pytanie, jaka jest symbolika pojedynku na miny w utworze.
Faza wprowadzająca:
Stworzenie sytuacji zachęcającej do uważnego i chętnego uczestnictwa w lekcji - zasygnalizowanie problemu zawartego w temacie lekcji. Nauczyciel prosi uczniów (mogą korzystać ze słowników online) o wyjaśnienie podanych frazeologizmów i odniesienie ich następnie do lektury Ferdydurke.
całą gębą
gęba na kłódkę
siedzieć o suchej gębie
dorobić gębę
przyprawić gębę
gęba się nie zamyka
lecieć z gębą
mieć gębę od ucha do ucha
mieć niewyparzoną gębę
mocny w gębie
na gębę coś załatwić
nie otwieraj gęby, bo ci mucha wpadnie
nie puścić pary z gęby
niebo w gębie
miód w gębie
robić z gęby cholewę
strzelić w gębę
śmiać się całą gębą
wycierać sobie gębę
włożyć coś do gęby
zapomnieć języka w gębie
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem i sekcją „Przeczytaj”. Następnie prowadzą dyskusję związaną z pytaniem: W jaki sposób każdemu człowiekowi „przyprawia się gębę” i „narzuca formę” (zgodnie z lekturą Ferdydurke.)
Uczniowie w parach wskazują dwa środki językowe służące wyolbrzymieniu opisywanego przez Gombrowicza pojedynku na miny, a następnie opisują funkcje hiperbolizacji.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1.-4. z sekcji „Sprawdź się”, następnie nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.
Ćwiczenia 5 i 6 uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 7.-8. zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy.
Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń podsumował jednym zdaniem tematykę dzisiejszych zajęć.
Praca domowa:
Wyjaśnij, jaką rolę pełni opozycja góra - dół pojawiająca się w pojedynku na miny. Zwróć uwagę na to, który kierunek jest dominium Miętusa, a który Syfona.
Materiały pomocnicze:
Zdzisław Łapiński, Ja, Ferdydurke, Lublin 1985.
Jan Błoński, Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu, Kraków, 1994.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.