1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R1YoJxhArK2SW
KARYKATURALNY TRAGICZNY GROTESKOWY SIELANKOWY REALISTYCZNY KOMICZNY NATURALISTYCZNY MIMETYCZNY HIPERBOLICZNY ABSURDALNY KONWENCJONALNY. (Uzupełnij).
Rb4WBo25zbpNg1
Ćwiczenie 1
Oznacz kolorem zielonym wszystkie określenia, które oddają charakter pojedynku na miny pomiędzy Syfonem a Miętusem. KARYKATURALNY TRAGICZNY GROTESKOWY SIELANKOWY REALISTYCZNY KOMICZNY NATURALISTYCZNY MIMETYCZNY HIPERBOLICZNY LUDYCZNY ABSURDALNY KONWENCJONALNY
11
Ćwiczenie 2

Podaj po pięć określeń charakteryzujących Syfona oraz Miętusa.

R7Z7rYahwPqBA
Syfon. (Uzupełnij). Miętus. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Podaj przykłady trzech sposobów, za pomocą których Miętus niszczy wzniosłość oraz piękno zasad i ideałów reprezentowanych przez Syfona. Zwróć szczególną uwagę na to, dlaczego kontrminy Miętusa są jak najbardziej raniące i miażdżące.

R1X9Vg1BFWSEj
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Uzupełnij zdanie odpowiednimi frazami.

RM4LJgvxbdGyJ
Symboliczny pojedynek pomiędzy Miętusem a Syfonem zostaje zakończony: 1. zwycięstwem Syfona, 2. Syfon zwyciężył moralnie., 3. zwycięstwem Miętusa, 4. brakiem ostatecznego zwycięzcy, 5. bohaterowie zrozumieli, że nie ma ucieczki przez „gębą”., 6. Miętusowi udało się ostatecznie zniszczyć ideały reprezentowane przez Syfona, ponieważ 1. zwycięstwem Syfona, 2. Syfon zwyciężył moralnie., 3. zwycięstwem Miętusa, 4. brakiem ostatecznego zwycięzcy, 5. bohaterowie zrozumieli, że nie ma ucieczki przez „gębą”., 6. Miętusowi udało się ostatecznie zniszczyć ideały reprezentowane przez Syfona.
21
Ćwiczenie 5

Józio stwierdza buntowniczo na początku powieści:

Ach, stworzyć formę własną! Przerzucić się na zewnątrz! Wyrazić się! Niech kształt mój rodzi się ze mnie, niech nie będzie zrobiony mi!.

g Źródło: Witold Gombrowicz, Ferdydurke, Kraków 1987, s. 16.

Wyjaśnij, w jaki sposób stwierdzenie to zostaje zweryfikowane przez bohatera w czasie pojedynku na miny. Odnieś się do jego wypowiedzi:

Witold Gombrowicz Ferdydurke

A pośród nich ja, superarbiter, na wieki chyba uwięziony, więzień cudzego grymasu, cudzego oblicza. Twarz moja, jakby zwierciadło ich twarzy, również pokraczniała, przerażenie, wstręt, zgroza żłobiły na niej niezatarte piętno. Pajac pomiędzy dwoma pajacami, jakże miałbym się zdobyć na coś, co by nie było grymasem? Palec mój u nogi tragicznie wtórował ich palcom, a ja grymasiłem, grymasiłem i wiedziałem, że zatracam siebie w tym grymasie. Nigdy już chyba nie ucieknę Pimce. Nie wrócę do siebie. O, co za potworność!

cw5 Źródło: Witold Gombrowicz, Ferdydurke, Kraków 1987, s. 64.
ReewUzRZKjFO3
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z opisem poniższego plakatu teatralnego, a następnie wyjaśnij, w jaki sposób treści na nim ukazane korespondują z wymową pojedynku na miny.
Zapoznaj się z opisem poniższego plakatu teatralnego, a następnie wyjaśnij, w jaki sposób treści na nim ukazane korespondują z wymową pojedynku na miny.
RX7Yl9XyULaq8
Leszek Żebrowski, plakat do Ferdydurke Witolda Gombrowicza, 1997
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RhS2aoe4EjdND
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7
Określ groteskowe i parodystyczne elementy pojedynku na miny, następnie wyjaśnij jego symboliczne znaczenie.
Określ groteskowe i parodystyczne elementy pojedynku na miny, następnie wyjaśnij jego symboliczne znaczenie.
RXRKpxG8lHvnI
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Podaj i opisz dwa elementy składające się na teatralno‑widowiskowy charakter pojedynku na miny. Wyjaśnij, na ile przynależą do narracji powieściowej, a na ile wchodzą w obszar teatru.
Podaj i opisz dwa elementy składające się na teatralno‑widowiskowy charakter pojedynku na miny. Wyjaśnij, na ile przynależą do narracji powieściowej, a na ile wchodzą w obszar teatru.
RXRKpxG8lHvnI
(Uzupełnij).