Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykres funkcji logarytmicznej a wykres funkcji wykładniczej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy. Uczeń:
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rysuje  wykres funkcji fx=ax;

  • rysuje  wykres funkcji fx=logax;

  • odczytuje własności funkcji fx=logax z jej wykresu;

  • stosuje  definicję logarytmu do skonstruowania funkcji odwrotnej do funkcji wykładniczej;

  • rysuje  wykres funkcji odwrotnej do danej funkcji, korzystając z symetrii względem prostej y=x;

  • odczytuje z wykresów funkcji wykładniczych i logarytmicznych ich własności;

  • wyznacza argument dla danej wartości funkcji i odwrotnie;

  • z zaangażowaniem rozwiązuje zadania, posługując się wykresami funkcji logarytmicznej lub funkcji wykładniczej;

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda odwróconej klasy;

  • praca z tekstem;

  • burza mózgów;

  • rybi szkielet

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • przygotowany do uzupełnienia „rybi szkielet”;

  • komputery z dostępem do internetu;

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny;

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze wiadomości dotyczące wykresów funkcji wykładniczej i logarytmicznej;

  • nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  • uczniowie przed lekcją analizują przykłady z sekcji Przeczytaj oraz animację, a na lekcji wymieniają się  wiadomościami dotyczącymi wykresów i własności funkcji wykładniczej i logarytmicznej;

  • nauczyciel przypina do tablicy „rybi szkielet” dla funkcji wykładniczej i  dla funkcji logarytmicznej.  Uczniowie w parach  uzupełniają rybie ości, wpisując odpowiednie własności podanych  funkcji.

  • na forum całej klasy chętni uczniowie przedstawiają swoje wnioski oraz uzupełniają wpisy przy poszczególnych „ościach”;

  • nauczyciel omawia szczegółowo pojęcie funkcji odwrotnej;

  • nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe grupy;

  • uczniowie w grupach rozwiązują zadania pod animacją;

  • uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1‑5 ;

  • nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek.

Faza podsumowująca:

  • uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień;

  • nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  • zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych 6 -8

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przeanalizować przykłady w animacji jako pracę własną przed lekcją.

Animacja może być wykorzystana na zajęciach poświęconych rozwiązywaniu równań wykładniczych lub logarytmicznych.