Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zasada zachowania momentu pędu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | praca indywidualna, pokaz |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu, projektor multimedialny, krzesło obrotowe, hantelki.komputery dla każdego ucznia, wydrukowane materiały |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel na wstępie prosi uczniów o przypomnienie sobie pewnego elementu placu zabaw (który mogą pamiętać z własnego bezpośredniego doświadczenia z dzieciństwa lub z zabaw z młodszym rodzeństwem) – karuzeli, umożliwiającej zmianę położenia ciała względem osi jej obrotu. Może to być karuzela pionowa widoczna na obrazku wprowadzającym do e‑materiału lub karuzela z platformą, jak w zadaniu 5 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel prosi ochotników o opisanie, na czym polega zabawa z taką karuzelą. Nauczyciel uzupełnia lub podsumowuje opis uczniów, podkreślając następującą obserwację: „zmiana wartości prędkości kątowej następuje wskutek zmiany momentu bezwładności układu”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prosi parę ochotników o wykonanie demonstracji. Jeden z uczniów siada na środku klasy na krześle obrotowym, w rękach trzymając hantle. Drugi z uczniów rozkręca go do pewnej (bezpiecznej!) prędkości kątowej. Następnie uczeń siedzący na krześle rozkłada szeroko ręce z hantlami, a klasa notuje obserwacje związane ze zmianą prędkości kątowej. Doświadczenie można powtórzyć kilkakrotnie przez kolejnych uczniów – w wariancie z rozłożeniem i złożeniem ramion. Po wykonaniu eksperymentu nauczyciel włącza uczniom film z niniejszego e‑materiału i prosi o odpowiedź na polecenia umieszczone pod nim, aby wyjaśnić zjawisko. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o wykonanie indywidualnie zadań 3 i 8, sprawdzając poprawność odpowiedzi. Następnie prosi ochotnika o rozwiązanie na tablicy zadania nr 5. Nauczyciel zadaje klasie pytanie zawarte w zadaniu nr 7 i prowadzi dyskusję na jego temat. Nauczyciel na koniec jeszcze raz podsumowuje treść zasady zachowania momentu pędu i zadaje pracę domową. | |
Praca domowa: | |
Zasugerować rozwiązanie zadań, będących częścią tego e‑materiału, których nie rozwiązano w trakcie lekcji, czyli zadań 1, 2, 4 i 6. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film może być wykorzystany zgodnie ze scenariuszem. Można również rozpocząć od przedstawienia go, a następnie wykonania eksperymentu, ale nie jest to zalecane z przyczyn metodycznych (psuje to niespodziankę z wyniku pokazu). |