Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wpływ społeczny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
5. wyjaśnia charakter procesu socjalizacji; podaje przykłady wpływu społecznego w różnych dziedzinach życia; analizuje przypadki oraz przedstawia zalety i wady konformizmu i nonkonformizmu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie wpływu społecznego;
analizuje różne postawy związane z wpływem społecznym;
ocenia podatność Polaków na treści reklamowe i marketingowe.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
metoda kuli śnieżnej;
pantomima;
rozmowa nauczająca;
dyskusja „za i przeciw”.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie wypisują na tablicy metodą burzy mózgów skojarzenia z pojęciem „wpływ społeczny”. Następnie rozmawiają i weryfikują swoją dotychczasową wiedzę na ten temat.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie w parach definiują pojęcie wpływu społecznego. Następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą.
2. Uczniowie dzielą się na sześć grup i zapoznają z treścią lekcji. Na tej podstawie przygotowują w grupach scenki pantomimiczne dotyczące postaw:
grupa 1, 2 – konformizm;
grupa 3, 4 – nonkonformizm;
grupa 5, 6 – posłuszeństwo.
Scenki te przedstawiają na forum klasy i krótko je omawiają.
3. Zapoznanie ze schematem i wykonanie ćwiczenia 1.
4. Następuje dyskusja „za i przeciw” na temat zadany w ćwiczeniu 2 do schematu. Uczniowie dzielą się na dwie grupy (jedna jest za, druga przeciw) i rozmawiają na temat uodpornienia się Polaków na treści reklamowe i marketingowe w praktyce. Na koniec nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje uczniom na to czas. Wnioski z dyskusji uczniowie zapisują w ćwiczeniu 2.
Faza podsumowująca
1. Chętne osoby dokańczają zdanie: „Wpływ społeczny jest jak…, ponieważ…”.
2. Uczniowie wypowiadają się na temat swojej pracy na lekcji, a wybranym osobom nauczyciel wystawia oceny.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Dariusz Doliński, Eugenia Mandal (red.),Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych, Warszawa 2015.
Wilhelmina Wosińska, Psychologia życia społecznego, Gdańsk 2004.
lliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą poszukać podobnych danych o wpływie społecznym mediów.