Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Wpływ społeczny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

5. wyjaśnia charakter procesu socjalizacji; podaje przykłady wpływu społecznego w różnych dziedzinach życia; analizuje przypadki oraz przedstawia zalety i wady konformizmu i nonkonformizmu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie wpływu społecznego;

  • analizuje różne postawy związane z wpływem społecznym;

  • ocenia podatność Polaków na treści reklamowe i marketingowe.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • metoda kuli śnieżnej;

  • pantomima;

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja „za i przeciw”.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie wypisują na tablicy metodą burzy mózgów skojarzenia z pojęciem „wpływ społeczny”. Następnie rozmawiają i weryfikują swoją dotychczasową wiedzę na ten temat.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie w parach definiują pojęcie wpływu społecznego. Następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą.

2. Uczniowie dzielą się na sześć grup i zapoznają z treścią lekcji. Na tej podstawie przygotowują w grupach scenki pantomimiczne dotyczące postaw:

  • grupa 1, 2 – konformizm;

  • grupa 3, 4 – nonkonformizm;

  • grupa 5, 6 – posłuszeństwo.

Scenki te przedstawiają na forum klasy i krótko je omawiają.

3. Zapoznanie ze schematem i wykonanie ćwiczenia 1.

4. Następuje dyskusja „za i przeciw” na temat zadany w ćwiczeniu 2 do schematu. Uczniowie dzielą się na dwie grupy (jedna jest za, druga przeciw) i rozmawiają na temat uodpornienia się Polaków na treści reklamowe i marketingowe w praktyce. Na koniec nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje uczniom na to czas. Wnioski z dyskusji uczniowie zapisują w ćwiczeniu 2.

Faza podsumowująca

1. Chętne osoby dokańczają zdanie: „Wpływ społeczny jest jak…, ponieważ…”.

2. Uczniowie wypowiadają się na temat swojej pracy na lekcji, a wybranym osobom nauczyciel wystawia oceny.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Dariusz Doliński, Eugenia Mandal (red.),Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych, Warszawa 2015.

Wilhelmina Wosińska, Psychologia życia społecznego, Gdańsk 2004.

lliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie multimedium uczniowie mogą poszukać podobnych danych o wpływie społecznym mediów.