Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RAz3ExO0WC3EZ1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Wpływ grupy na jej członków Możliwe odpowiedzi: 1. jest zawsze pozytywny., 2. może przyczynić się do podjęcia przez nich zachowań niepożądanych społecznie., 3. nie zachodzi w zakresie zdrowia psychicznego
R1dQrqz8FEzmT1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Jakie są podstawowe rodzaje wpływu społecznego? Możliwe odpowiedzi: 1. nacisk.
R1KBKSRg6C14R2
Ćwiczenie 3
Połącz w pary Lider autokratyczny Możliwe odpowiedzi: 1. Lider rzadko interweniuje w pracę grupy i nie wyjaśnia jej celu, czasem ewentualnie służy jako źródło informacji technicznej. W istocie jest to styl bez lidera, mimo jego fizycznej obecności. Prowadzi do chaosu, konfliktów i braku koncentracji na zadaniu., 2. Pozostawia członkom zespołu możliwość inicjatywy, omawia z nimi cele i treści zadań. Przydziela je stosownie do wspólnie uzgodnionych preferencji poszczególnych osób i ich uzdolnień. Grupa rozwija twórcze podejście do zadań, a pracę kontynuuje nawet pod nieobecność przywódcy. Wzajemna wrogość jest minimalna lub nie występuje., 3. Decyduje samodzielnie, nie biorąc pod uwagę opinii reszty grupy. Ściśle kontroluje wykonanie zadań i arbitralnie je przydziela. Wymaga bezwzględnego posłuszeństwa, co skutkuje tłumioną wrogością przeciw niemu oraz napięciem między członkami grupy. Poziom pracy w grupie jest wysoki tylko wtedy, gdy lider ją nadzoruje. Lider demokratyczny Możliwe odpowiedzi: 1. Lider rzadko interweniuje w pracę grupy i nie wyjaśnia jej celu, czasem ewentualnie służy jako źródło informacji technicznej. W istocie jest to styl bez lidera, mimo jego fizycznej obecności. Prowadzi do chaosu, konfliktów i braku koncentracji na zadaniu., 2. Pozostawia członkom zespołu możliwość inicjatywy, omawia z nimi cele i treści zadań. Przydziela je stosownie do wspólnie uzgodnionych preferencji poszczególnych osób i ich uzdolnień. Grupa rozwija twórcze podejście do zadań, a pracę kontynuuje nawet pod nieobecność przywódcy. Wzajemna wrogość jest minimalna lub nie występuje., 3. Decyduje samodzielnie, nie biorąc pod uwagę opinii reszty grupy. Ściśle kontroluje wykonanie zadań i arbitralnie je przydziela. Wymaga bezwzględnego posłuszeństwa, co skutkuje tłumioną wrogością przeciw niemu oraz napięciem między członkami grupy. Poziom pracy w grupie jest wysoki tylko wtedy, gdy lider ją nadzoruje. Lider laissez-faire Możliwe odpowiedzi: 1. Lider rzadko interweniuje w pracę grupy i nie wyjaśnia jej celu, czasem ewentualnie służy jako źródło informacji technicznej. W istocie jest to styl bez lidera, mimo jego fizycznej obecności. Prowadzi do chaosu, konfliktów i braku koncentracji na zadaniu., 2. Pozostawia członkom zespołu możliwość inicjatywy, omawia z nimi cele i treści zadań. Przydziela je stosownie do wspólnie uzgodnionych preferencji poszczególnych osób i ich uzdolnień. Grupa rozwija twórcze podejście do zadań, a pracę kontynuuje nawet pod nieobecność przywódcy. Wzajemna wrogość jest minimalna lub nie występuje., 3. Decyduje samodzielnie, nie biorąc pod uwagę opinii reszty grupy. Ściśle kontroluje wykonanie zadań i arbitralnie je przydziela. Wymaga bezwzględnego posłuszeństwa, co skutkuje tłumioną wrogością przeciw niemu oraz napięciem między członkami grupy. Poziom pracy w grupie jest wysoki tylko wtedy, gdy lider ją nadzoruje.
RKgbJWkHF23vv1
Ćwiczenie 4
Zaznacz właściwe dokończenie zdania.
Wpływowi społecznemu nie ulega... Możliwe odpowiedzi: 1. nonkonformista., 2. konformista., 3. osoba uległa., 4. osoba posłuszna.
ROGG3vmFZsc5e2
Ćwiczenie 5
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Formalna grupa społeczna oddziaływuje wyłącznie na swoich członków. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autokratyczny model przywództwa sprawdza się w sytuacjach kryzysowych, np. podczas pożaru. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ludzie, którzy chcą być lubiani przez innych, często przyjmują postawę nonkonformizmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Informacyjny wpływ społeczny polega na dostosowywaniu się do zaobserwowanych zachowań innych członków danej społeczności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z plakatem i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem plakatu i wykonaj polecenie.

R1e3yToqoPsoE
Teatr Ludowy – końcówka wyprzedaży
Źródło: dostępny w internecie: nszzpp-krakow.org.pl [dostęp 21.08.2020 r.], tylko do użytku edukacyjnego.
R1YE1BPv7xHKE
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Maja Antosik Człowiek współczesny w obliczu manipulacji

Wpływ społeczny jest wszechobecny i dotyka nas każdego dnia. Życie społeczne, to ciągłe uleganie wpływom innych osób, grup czy instytucji. (…) Wpływ społeczny sprawia, że społeczeństwo jest czymś więcej niż zbiorem jednostek. Normy społeczne, opinia publiczna, koordynacja zachowań jednostek w działania grupowe – to wszystko możliwe jest dzięki wpływowi społecznemu. Jemu również zawdzięczamy, że ludzie potrafią wyjść poza własny interes i działać dla dobra innych, dla dobra grupy czy społeczeństwa. Wpływ społeczny jest przeogromną siłą tkwiącą u podłoża przemian społecznych, które warunkują postęp cywilizacji.

cytat5 Źródło: Maja Antosik, Człowiek współczesny w obliczu manipulacji, dostępny w internecie: cejsh.icm.edu.pl [dostęp 21.08.2020 r.].
R11fRN28zgsRY
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak , nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Grzegorz Tomicki Próżniactwo społeczne

Najlepiej je zilustrować na klasycznym przykładzie bicia brawa. Załóżmy, że mierzymy natężenie dźwięku, gdy brawo bije jedna osoba. Następnie ta sama osoba bije brawo w obecności innych ludzi. Okazuje się (a pokazują to także eksperymenty psychologiczne, że klaszcze trochę ciszej. Im więcej ludzi wokoło, tym mniejsze zaangażowanie w czynność klaskania. W obecności innych osób następuje wycofanie wysiłku. Zjawisko to obserwuje się także w znacznie poważniejszych kontekstach, na przykład grupowego rozwiązywania problemów. W grupie pracującej nad rozwiązaniem angażuje się kilka osób, a pozostałe próżnują.

pzc Źródło: Grzegorz Tomicki, Próżniactwo społeczne, 12.06.2016 r., dostępny w internecie: pzc.innelektury.pl [dostęp 17.03.2021 r.].
R7xDaZadiiGoi
Wyjaśnij, odnosząc się do tekstu, na czym polega próżniactwo społeczne. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Ewelina Pakosz-Szydłowska Rola grupy rówieśniczej w rozwoju dziecka

Dlaczego niektóre dzieci bardzo dobrze funkcjonują w grupie, są lubiane i mają wielu kolegów, a inne są samotne albo popadają w konflikty? Ważnym czynnikiem warunkującym pozycję społeczną dziecka w grupie rówieśniczej jest jego sytuacja rodzinna, a zwłaszcza więź emocjonalna z rodzicami. Dziecko otoczone życzliwością, serdecznością i troską, spostrzega ludzi jako źródło pozytywnych przeżyć, dąży do kontaktów z nimi i odwzajemnia przychylność, dzięki czemu kształtuje się jego życzliwe nastawienie względem innych. Oczywiście bardzo ważne są również cechy kształtującej się osobowości dziecka. Jeśli jest ono nieśmiałe, lękowe, mało pewne siebie czy nadruchliwe, może mieć większe trudności w zaistnieniu wśród rówieśników. Wtedy przyda się mądra pomoc rodziców i opiekunów, którzy mogą wspierać i pomagać dziecku w nabywaniu lepszych kompetencji społecznych.

rola Źródło: Ewelina Pakosz-Szydłowska, Rola grupy rówieśniczej w rozwoju dziecka, dostępny w internecie: psycholog-gliwice.net.pl [dostęp 17.03.2021 r.].
R9UCHyJyUtJXe
Anię, nieśmiałą jedynaczkę, wychowywała samotnie babcia, ponieważ jej rodzice zginęli w wypadku samochodowym, kiedy miała 3 latka. Babcia, chcąc zapewnić wnuczce wszystko co najlepsze, pracowała zawodowo na 1,5 etatu. Dziewczynka ten czas spędzała najpierw w przedszkolu, a potem w świetlicy w szkole. Wyjaśnij, jak wpłynęło to na jej relacje z rówieśnikami odnosząc się do powyższego tekstu. (Uzupełnij).