Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Struktura parlamentu w Rzeczypospolitej Polskiej na tle innych państw
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
7) charakteryzuje funkcje legislatywy: ustrojodawczą, ustawodawczą, kontrolną i kreacyjną; wskazuje kompetencje parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach poszczególnych funkcji; podaje przykłady państw z parlamentem jednoizbowym i dwuizbowym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
prezentuje funkcje legislatywy: ustrojodawczą, ustawodawczą, kontrolną i kreacyjną;
charakteryzuje kompetencje parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach poszczególnych funkcji;
rozumie różnice występujące między państwami z parlamentem jednoizbowym i dwuizbowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
nauczanie odwrócone.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem grafik interaktywnych i mapy;
analiza materiału źródłowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na poprzednich zajęciach uczniowie podzielili się na pięć grup. Każda grupa miała za zadanie opracować jedną z funkcji Sejmu RP w formie krótkiej prezentacji multimedialnej:
funkcja ustrojodawcza;
funkcja ustawodawcza;
funkcja kreacyjna;
funkcja kontrolna;
funkcja współuczestniczenia w kształtowaniu podstawowych kierunków działalności państwa.
2. Zapoznanie z tematem i celami zajęć. Wprowadzenie na temat polskiej dwuizbowości i jej historii.
Faza realizacyjna
1. Rozmowa nauczająca: krótka charakterystyka władzy ustawodawczej w Rzeczypospolitej Polskiej, skład Sejmu RP i Senatu RP, zasady prawa wyborczego, kadencja i jej zakończenie.
2. Funkcje władzy ustawodawczej w RP. Każda z grup przygotowuje się do zaprezentowania swoich prezentacji multimedialnych.
3. Omówienie funkcji ustrojodawczej. Główne wnioski są zapisywane na tablicy i będą stanowiły część notatki z lekcji przygotowanej przez wszystkie grupy prezentujące materiały multimedialne.
4. Omówienie funkcji ustawodawczej ze wskazaniem etapów toku legislacyjnego.
5. Przedstawienie funkcji kontrolnej parlamentu z uwzględnieniem uprawnień kontrolnych wynikających z Konstytucji RP.
6. Omówienie funkcji kreacyjnej parlamentu ze wskazaniem, kto ją realizuje i w jaki sposób. Wskazanie konkretnych przykładów realizacji tej funkcji.
7. Analiza roli parlamentu w kształtowaniu podstawowych kierunków działania państwa. Skompletowanie notatki z lekcji o funkcjach Sejmu RP i Senatu RP.
8. Burza mózgów: „Zgromadzenie Narodowe – jaką rolę odgrywa w systemie władzy?”. Analiza jego uprawnień na podstawie Konstytucji RP.
9. Omówienie systemu bikameralizmu funkcjonującego w Polsce w kontekście zapisów zawartych w Konstytucji RP z 1997 roku.
10. Analiza mapy interaktywnej prezentującej państwa z jednoizbowym i dwuizbowym parlamentem.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje zajęcia dotyczące struktury parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej w świetle Konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku. Zwraca uwagę na ich rolę i znaczenie oraz bikameralny charakter.
2. Wykonanie ćwiczeń 1–4 przez uczniów.
Praca domowa:
Ćwiczenia 5–8 uczniowie wykonują w domu.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania schematu interaktywnego:
Mapa interaktywna może zostać wykorzystana jako źródło do lekcji poświęconej ustrojom państw europejskich.