Dla nauczyciela
Autor: Dorota Wiśniewska
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Blaski i cienie zwycięstwa pod Wiedniem. Ostatnie lata panowania Jana III Sobieskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia politykę Jana III Sobieskiego wobec Turcji;
opisuje przebieg odsieczy wiedeńskiej w 1683 r.;
wyjaśnia hasła: polityka bałtycka, Liga Święta, pokój Grzymułtowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Blaski i cienie zwycięstwa pod Wiedniem. Ostatnie lata panowania Jana III Sobieskiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Jeżeli prygotowanie uczniów do zajęć jest niewystarczające, nauczyciel prosi o ciche zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale (mają na to 2 minuty). Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i w czasie dyskusji wybierają wspólnie najważniejszy wątek (czas przeznaczony na dyskusję to 2 minuty). Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór (1 minuta na prezentację każdej grupy).
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 1: „Wymień wydarzenia wojny Turcji z Ligą Świętą (1683−1699), w których brali udział Polacy”. Uczniowie nadal w tych samych grupach opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 2: oceniają, które państwo – Rzeczpospolita czy Austria – odniosło większe korzyści w wojnie z Turcją. Uzasadniają swoje odpowiedzi, przedstawiając argumenty. Nauczyciel może też zorganizować wśród uczniów głosowanie i wspólnie z nimi omówić jego wynik.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia od 2 do 4 analizując ilustracje i przedstawienia Jana III Sobieskiego. Nauczyciel na platformie śledzi postępy uczestników zajęć.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Prowadzący ocenia słownie pracę całej klasy.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 8 i 9 z sekcji „Sprawdź się”, przygotowując argumenty na poparcie wspomnianych w nich tez.
Materiały pomocnicze:
L. Podhorodecki, Wiedeń 1683, Warszawa 2012.
H. Widacka, Lew Lechistanu, Warszawa 2010.
Z. Wójcik, Jan III Sobieski, Warszawa 1991.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.