Sprawdź się
Zaznacz odpowiednie okienka w tabeli przy wydarzeniach, które miały miejsce w czasie panowania Jana III Sobieskiego.
Uzupełnij opis ilustracji zwrotami znajdującymi się pod tekstem.
Przyjrzyj się ilustracjom i zaznacz wyeksponowane na nich zasługi Jana III Sobieskiego.
Ilustracja A
Ilustracja B
Ilustracja C
Ilustracja D
Ilustracja E
Ilustracja F
Wskaż wszystkie zasługi Jana III Sobieskiego.
Przeciągnij podpisy do odpowiednich elementów na ilustracji.
Wymień dokonania Leopolda I.
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenia.
Tekst A
Jedyna duszy i serca pociecho, najśliczniejsza i najukochańsza Marysieńku! Bóg i Pan nasz na wieki błogosławiony dał zwycięstwo i sławę narodowi naszemu, o jakiej wieki przeszłe nigdy nie słyszały. Działa wszystkie, obóz wszystek dostatki nieoszacowane dostały się w ręce nasze. […] Dzisiaj byłem w mieście, które by już było nie mogło trzymać dłużej nad pięć dni. […] Pałac cesarski wniwecz od kul zepsowany. Wojska wszystkie, które dobrze bardzo swoją czyniły powinność, przyznały P. Bogu a nam tę wygraną potrzebę. […] przybiegały tedy do mnie książęta, jako to elektor bawarski, Waldeck, ściskając mnie za szyję, a całując w gębę, generałowie zaś w ręce i w nogi; cóż dopiero żołnierze! […] Cóż dopiero, i to dziś rano, książę lotaryński, saski (bo mi się z nimi wczora widzieć nie przyszło […]; cóż komendant Staremberk tuteczny! wszystko to całowało, obłapiało, swym salwatorem [wybawcą] zwało. Byłem potem we dwóch kościołach. Sam lud wszystek pospolity całował mi ręce, nogi, suknie. […] Książeta się zjechali i cesarz daje znać o sobie, że jest za milę.
Tekst B
Przyjechał cesarz z samym tylko elektorem bawarskim, bo już saskiego nie było; kilkadziesiąt z nim kawalerów dworskich, urzędników i ministrów. […] Przywitaliśmy się tedy dosyć ludzko: uczyniłem mu komplement kilką słów po łacinie; on tymże odpowiedział językiem, dosyć dobrymi słowami. Stanąwszy tedy przeciwko sobie, prezentowałem mu syna swego, który mu się zbliżywszy ukłonił. Nie posiągnął cesarz nawet ręką do kapelusza; na co ja patrząc, ledwom nie zdrętwiał. Nie godziło się jednak inaczej (aby się świat nie skandalizował, nie cieszył, albo nie śmiał), jeno jeszcze kilka słów mówić do niego; po których obróciłem się na koniu, pokłoniwszy się wspólnie, i w swą pojechałem drogę.
Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami, a następnie zaznacz „prawda”, jeżeli zdanie jest prawdziwe, lub „fałsz” – jeśli jest fałszywe.
Źródło A
Źródło B
Jakie ziemie utraciła Rzeczpospolita na mocy rozejmu andruszowskiego?
Zapoznaj się z poniższymi źródłami i wykonaj polecenie.
Źródło A
Źródło B
Podaj argumenty na poparcie tezy, że wiktoria wiedeńska miała duże znaczenie zarówno dla Europy, jak i Rzeczypospolitej.
Zapisz argumenty, które należałoby przytoczyć, aby obronić tezę o dużym znaczeniu obrony Wiednia dla Europy, ale znikomym dla Rzeczypospolitej.