Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Co to są układy homo- i heterogeniczne?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Roztwory. Uczeń:

1) rozróżnia układy homogeniczne i heterogeniczne; wymienia różnice we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin.

Zakres rozszerzony

V. Roztwory. Uczeń:

1) rozróżnia układy homogeniczne i heterogeniczne; wymienia różnice we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • klasyfikuje materię jako układ jednorodny lub niejednorodny pod względem stanu fizycznego i składu;

  • rozróżnia przemiany fazowe od przemian chemicznych;

  • liczy liczbę stopni swobody Gibbsa;

  • analizuje diagramy fazowe.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza wizualna;

  • dyskusja dydaktyczna; ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • film edukacyjny;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, mazak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel podaje uczniom dwie próbki np. dressing włoski i izotonik. Prosi uczniów o zastanowienie się nad różnicami obydwu próbek. Pyta: czy wiesz, do jakiego typu układu zalicza się włoski dressing, a do jakiego izotonik?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęć „układ homogeniczny” i „heterogeniczny”.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie z fazy wstępnej rozpoczęli dyskusję dydaktyczną na temat klasyfikacji dressingu i izotoniku do odpowiedniego układu termodynamicznego. Jeśli nie pada właściwa odpowiedź, uczniowie mają za zadanie odszukać w e‑materiale definicję układu homogenicznego i heterogenicznego i podać je na forum klasy oraz odpowiednio sklasyfikować te dwa przykłady.

  2. Uczniowie samodzielne wymyślają pięć różnych przykładów dla każdego z układów i podają na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność ich klasyfikacji.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny, w którym zawarte są podstawowe definicje i przykłady.

  4. Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materiale na temat diagramu fazowego. Następnie nauczyciel wybiera przykład diagramu fazowego i wspólnie z uczniami go analizują. Podczas tej aktywności padają przykładowe pojęcia: sublimacja, topnienie, resublimacja, parowanie, krzepnięcie, które są wyjaśniane.

  5. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, rozdaje arkusze papieru A4, mazaki. Dwie grupy mają za zadanie opisać przemiany fazowe i podać 4 przykłady takich przemian, a dwie pozostałe grupy mają za zadanie opisać przemiany chemiczne i podać cztery przykłady takich przemian. Po skończonej pracy liderzy grup prezentują efekty pracy, nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  6. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania nauczyciel prosi uczniów, by każdy z nich, korzystając z generatora w abstrakcie, ułożył pytanie testowe jednokrotnego wyboru (lub wielokrotnego wyboru, lub krzyżówkę, w zależności od użytego generatora). Pytanie/krzyżówka ma odnosić się do zagadnień poruszanych na lekcji. Następnie uczniowie wymieniają się zadaniami/krzyżówkami lub wspólnie rozwiązują kilka z nich. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  2. Nauczyciel może również sprawdzić wiedzę uczniów korzystając z przykładowych pytań: jaki układ nazywamy homogenicznym i heterogenicznym? Jakie przemiany mogą zachodzić w układach? Co oznacza liczba stopni swobody? Co to jest temperatura krytyczna?

  3. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniała/łem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może być wykorzystany jako medium do przygotowania się do sprawdzianu. Film może być też wykorzystany przez uczniów nieobecnych na lekcji w celu lepszego rozumienia nowych treści.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jaki układ nazywamy homogenicznym i heterogenicznym?

  • Jakie przemiany mogą zachodzić w układach?

  • Co oznacza liczba stopni swobody?

  • Co to jest temperatura krytyczna?