Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Obraz i diagnoza społeczeństwa w Granicy Zofii Nałkowskiej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia literacką biografię Justyny Bogutówny,
charakteryzuje obraz społeczeństwa II RP przedstawiony w Granicy,
analizuje język bohaterów powieści, będący jednym z sygnałów nierówności społecznych,
porównuje sytuację społeczną różnych bohaterów Granicy,
interpretuje sposób przedstawienie kamienicy Cecylii Kolichowskiej w Granicy jako metafory społeczeństwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Obraz i diagnoza społeczeństwa w Granicy Zofii Nałkowskiej”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem prozy w e‑materiale: Granica. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 6 w sekcji „Sprawdź się”.
Przekład intersemiotyczny. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują wybór ilustracji korespondujących z analizowanym w lekcji fragmentem prozy: Granica. Konieczne jest przygotowanie uzasadnienia wyboru materiału ikonograficznego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Prezentacja uczniowskiej interpretacji (przekładu intersemiotycznego) na temat utworu prozatorskiego. Wspólne omówienie prezentacji ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji ucznia.
Praca z tekstem. Nauczyciel, odwołując się do tekstu z sekcji „Przeczytaj”, rozpoczyna rozmowę na temat następujących problemów poruszonych w bloku tekstowym: gatunek dzieła (powieść społeczno‑psychologiczno‑polityczna), obraz społeczeństwa dramatycznych nierówności, przynależność bohaterów do poszczególnych warstw społecznych. Uczniowie zastanawiają się także nad możliwościami interpretacji tytułu.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel czyta polecenie: 1. Zapoznaj się z podstawowymi informacjami na temat społecznego zróżnicowania obywateli Polski w okresie międzywojennym. Wynotuj sfery, w których ujawniały się różnice oraz przejawy tych różnic. Zwróć uwagę na cytaty z Granicy Zofii Nałkowskiej. Rozważ, które z przedstawionych różnic i w jaki sposób są obecne w świecie przedstawionym powieści. i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują następujące ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”: 1‑5. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Ćwiczenie, które uczniowie realizują jako ostatnie, wykonywane jest indywidualnie. Ponownie nauczyciel udostępnia uczestnikom zajęć przez platformę edukacyjną jego treść: 8. Przeanalizuj przytoczony fragment powieści, a także odwołaj się do znajomości całego utworu i na tej podstawie wyjaśnij, w jaki sposób rozwój relacji Zenona i Justyny jest determinowany przez społeczną nierówność kochanków. Nauczyciel sprawdza przez platformę udzielone odpowiedzi. Następnie zachęca uczniów do uzasadniania swoich wyborów podczas dyskusji w parach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. Jaką diagnozę społeczną sformułowała pisarka w swojej powieści?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Analiza języka używanego przez bohaterów Granicy pokazuje, w jaki sposób rozwarstwienie i nierówności społeczne wpływają na komunikację językową reprezentantów poszczególnych klas socjalnych. Przeanalizuj w tym kontekście wymienione zachowania językowe. Rozstrzygnij, które z nich mogą służyć wyrażeniu przekonania nadawcy o jego wyższości nad odbiorcą w sytuacji bezpośredniej komunikacji. Zaproponuj przykłady dialogów ilustrujących każdą z rozpoznanych przez ciebie możliwości.
Zachowania językowe:
- Zwracanie się do kogoś per Ty.
- Zwracanie się do kogoś za pomocą form zdrobniałych.
- Zwracanie się do kogoś za pomocą form zgrubiałych.
- Zwracanie się do kogoś przesadnie oficjalnie.
Materiały pomocnicze:
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Sztuka powieściopisarska Nałkowskiej. (Lata 1935‑1954), Ewa Frąckowiak‑Wiegandtowa, Wrocław‑Warszawa‑Kraków‑Gdańsk 1975.
Lucyna Marzec, Spór o „Granicę” Zofii Nałkowskiej, Poznań 2019.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.