Sprawdź się
W cytowanych w lekcji fragmentach Granicy znajdź i wynotuj przejawy nierówności społecznych na poziomie świata przedstawionego.
Porównaj sytuację społeczną Justyny Bogutówny i Jasi Gołąbskiej. Wskaż podobieństwa i różnice. Sformułuj wnioski na temat miejsca obu bohaterek w hierarchii społecznej.
Przedstaw diagnozę społeczeństwa, która wyłania się z cytowanych w materiale multimedialnym słów Elżbiety Bieckiej. Określ problemy, na które wskazują przywołane przez Elżbietę konkretne przypadki mieszkańców kamienicy.
Odwołując się do cytowanej wypowiedzi Elżbiety oraz do odpowiednich fragmentów powieści, wyjaśnij, w jaki sposób przedstawienie kamienicy Cecylii Kolichowskiej staje się w Granicy metaforą społeczeństwa.
GranicaTaki dom to jest rzecz zadziwiająca. Czy to nie szczególne, że ludzie zdecydowali się żyć na sobie warstwami? Co dla jednych jest podłogą, to dla innych staje się sufitem.
R1TUbTc8KV46y
Przeanalizuj przytoczony fragment powieści, a także odwołaj się do znajomości całego utworu i na tej podstawie wyjaśnij, w jaki sposób rozwój relacji Zenona i Justyny jest determinowany przez społeczną nierówność kochanków.
GranicaZenon odsunął się trochę i z głęboką przykrością spytał:
– To w Boleborzy nie wypłacili ci wszystkiego? Justyna poważnie zaprzeczyła głową.
– Nie, drugie tyle jeszcze zostało. Ale pani powiedziała, że zaraz odeśle, żeby jej tylko z miasta napisać adres, gdzie ma odesłać.
– Poczekaj – powiedział prędko myśląc – jutro nie, lepiej pojutrze, żebyś tu przyszła o tej samej porze, to będę ci mógł oddać te pieniądze. Będziesz w mieście?
Justyna powiedziała, że może przyjść w poniedziałek, jak będzie tędy znowu wracała z targu. [...]
– No więc w poniedziałek pamiętaj, o tej samej porze tu do mnie wstąpisz i ja to załatwię. Nie ma sensu, żebyś czekała i miała tu kłopoty, kiedy ci się pieniądze należą. Dziś mogę ci dać tylko trochę.
– Teraz to nie pilne – powiedziała – bo teraz mam i gdzie spać, i co jeść. Tylko z początku było mi ciężko, teraz nie.
Uśmiechnęła się i z wdzięcznością na niego popatrzyła. Jej młoda twarz nie zbrzydła od płaczu, tylko zrobiła się pełniejsza i różowa. Jasne, proste i suche włosy zesypywały się na czoło i skronie, jak dawniej.
– A ja wiedziałam, że się wrócisz – powiedziała z cichą radością
– Ciągle o tobie wtedy myślałam, nawet w sam dzień maminej śmierci mi się śniłeś. Wiedziałam, że się wrócisz, że już nie będę taka sama na świecie. Teraz znowu ona przysunęła się i przytuliła do niego.
– No co mi powiesz, Zenon, co mi powiesz. Nie było ci nic żal, jak wtedy pojechałeś z Boleborzy, co, no powiedz! Nie było ci żal?
– Było mi żal, naturalnie – odpowiedział. – Tylko widzisz, Justyno, teraz już wiele rzeczy się zmieniło, już dzisiaj...
Chciał mówić dalej, ale nie mógł. Justyna dawnym, znajomym gestem objęła go mocno w pasie obiema rękami i małą głowę z całej siły przyciskała mu do piersi. – Ty mój kochany – mówiła – ty mój kochany, jak już ty jesteś, to już teraz wszystko jest dobrze.
Była bardzo stęskniona, udręczona i kochająca, była znowu miła, dobra i młoda. Nie mógł jej odepchnąć i już nie chciał. [...] Wystarczyło pociągnąć ją głębiej na to łóżko hotelowe, duże i płaskie, wygniecione przez wszelką cudzą, nieważną, przelotną miłość. Odchodziła szczęśliwa, śmiejąca się na przemian i przerażona.
[...]
Zenon nie zapomniał dać jej trochę pieniędzy, chociaż powiedziała znowu, że teraz wcale nie są jej potrzebne, bo wszystko ma.
Wzięła z ziemi swój koszyk, ale jeszcze ode drzwi wróciła, by go pożegnać. – To w poniedziałek przyjść, prawda? – spytała nieśmiało.
– Tak, naturalnie – odrzekł.
Odeszła wreszcie do tego swego jakiegoś malutkiego, nieznanego, żałosnego życia, a Zenon został sam.
W przywoływanych w lekcji fragmentach Granicy znajdź, nazwij i skomentuj (wyjaśniając, w jaki sposób działają) wartościujące elementy językowe, które odzwierciedlają nierówności społeczne. Jeśli jakiś zabieg występuje wielokrotnie, wybierz jeden cytat, którym go zilustrujesz.
Analiza języka używanego przez bohaterów Granicy pokazuje, w jaki sposób rozwarstwienie i nierówności społeczne wpływają na komunikację językową reprezentantów poszczególnych klas socjalnych. Przeanalizuj w tym kontekście wymienione zachowania językowe. Rozstrzygnij, które z nich mogą służyć wyrażeniu przekonania nadawcy o jego wyższości nad odbiorcą w sytuacji bezpośredniej komunikacji. Zaproponuj przykłady dialogów ilustrujących każdą z rozpoznanych przez ciebie możliwości.
Zachowania językowe:
Zwracanie się do kogoś per Ty.
Zwracanie się do kogoś za pomocą form zdrobniałych.
Zwracanie się do kogoś za pomocą form zgrubiałych.
Zwracanie się do kogoś przesadnie oficjalnie.