Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: „Kościół ludzko‑ludzki”. Forma w relacjach międzyludzkich w dramatach Witolda Gombrowicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje kwestię wpływu Formy na relacje międzyludzkie we fragmentach Ślubu Witolda Gombrowicza;
rozpozna paradoksy i antynomie doświadczenia Formy w relacjach międzyludzkich;
przeanalizuje stylistyczne ukształtowanie fragmentów Ślubu Gombrowicza;
przeanalizuje przejawy groteski w Ślubie Gombrowicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z wykładem prof. Andrzeja Franaszka, a następnie scharakteryzowali relacje międzyludzkie jako źródło Formy w dramatach Gombrowicza. Jakie są przyczyny wystąpienia Formy w relacjach z innym? Jak w tej przestrzeni Forma się manifestuje, w jaki sposób działa?
Faza wprowadzająca:
Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem i sekcją „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do zajęć. Prosi wybraną osobę o przedstawienie pracy zadanej przed zajęciami.
Nauczyciel omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby chętne osoby przygotowały pytanie na bazie przeczytanego materiału z sekcji „Przeczytaj”. Następnie mają je zadać koleżankom i kolegom w klasie. Młodzież odpowiada na te pytania, tym samym utrwala wiedzę nabytą w tej części materiału.
Uczniowie na bazie obejrzanego filmu wymieniają się argumentami w temacie: Co znaczy „być sobą” w świecie zdominowanym przez Formę? Jakie strategie oporu przed Formą wyłaniają się z dramatów Gombrowicza? Czy opór jest w ogóle możliwy, czy też „uwięzienie” jest nieuchronnym losem jednostki w społeczeństwie?
Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem dyskusji.Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenie 1 w sekcji „Sprawdź się”. Pierwszy uczeń, który skończy swoją pracę, podnosi rękę i od tej pory pozostali uczniowie mają minutę na udzielenie odpowiedzi. Po upływie ustalonego czasu następuje sprawdzenie odpowiedzi na forum klasy.
Pozostałe ćwiczenia uczniowie wykonują w parach. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następnie uczniowie na forum klasy dyskutują, porównując swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie informacji z lekcji: czego uczniowie się dowiedzieli, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe, czy należy coś dopowiedzieć, przypomnieć.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Stanisław Furmanik, O sztuce teatru, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja TED” do podsumowania lekcji.