Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz elementy obecne w dramatycznej twórczości Gombrowicza, które służą demaskowaniu różnych przejawów Formy w relacjach międzyludzkich.

R6X2XjvfFKJZ6
Możliwe odpowiedzi: 1. Metateatralna świadomość bohaterów., 2. Obecność idei theatrum mundi., 3. Kreowanie różnych typów postaci., 4. Zachowanie zasady mimesis.
1
Ćwiczenie 2

Połącz w pary tytuły utworów dramatycznych Gombrowicza i elementy w nich obecne, kluczowe dla dzieła.

ROvhODAKamZMG
Iwona, księżniczka Burgunda Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrast konwencji gatunkowych., 2. Opozycje demaskujące sztuczność., 3. Kontrast, który demaskuje pozory. Ślub Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrast konwencji gatunkowych., 2. Opozycje demaskujące sztuczność., 3. Kontrast, który demaskuje pozory. Operetka Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrast konwencji gatunkowych., 2. Opozycje demaskujące sztuczność., 3. Kontrast, który demaskuje pozory.
11
Ćwiczenie 3

Z przytoczonych w sekcji „Przeczytaj” fragmentów Ślubu wypisz cytaty, które odnoszą się do zniekształcającego wpływu Formy na jednostkę w relacji interpersonalnej.

RbwZqwsYbmAXB
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Opozycja pojęć „sztuczne” – „naturalne” odgrywa istotną rolę w rzeczywistości wykreowanej w Ślubie. Korzystając z cytowanych w sekcji „Przeczytaj” fragmentów dramatu, z całego tekstu utworu oraz formułując własne propozycje, uzupełnij tabelę innymi parami antonimów, które można uznać za związane znaczeniowo z parą wyjściową. Zadbaj o to, by w jednej kolumnie znalazły się słowa zbliżone znaczeniowo, a w drugiej – ich antonimy.

RGLw6Qr39OCAd
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R7HaXJ8KguL9h
Sztuczne. Naturalne. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
R1V7ukkAWPjon2
Ćwiczenie 5
Wysłuchaj wypowiedzi Henryka ze Ślubu i podziel ją na dwie części na fragment, w którym dominuje „sztuczność”raz ten, w którym dominuje „naturalność” mówienia. Coś dziwnego stało się z nami. Gdzie się znajdujemy? Obawiam się, że ta okolica jest przeklęta... a my też jesteśmy przeklęci... Przepraszam cię, jakoś sztucznie mi się mówi... nie mogę mówić w sposób naturalny... I stokrotny smutek O, żałość bezgraniczna i bezbrzeżna I jakieś przygnębienie straszne, głuche, ciemne, Opanowały duszę moją. Boże! Boże i Boże!
Witold Gombrowicz, Ślub [w:] tenże, Dramaty, Kraków – Wrocław, 1986, s. 101.
2
Ćwiczenie 5
RXkDPmMFVo5SJ
Coś dziwnego stało się z nami. Gdzie się znajdujemy? Obawiam się, że ta okolica jest przeklęta... a my też jesteśmy przeklęci... Przepraszam cię, jakoś sztucznie mi się mówi... nie mogę mówić w sposób naturalny... I stokrotny smutek O, żałość bezgraniczna i bezbrzeżna I jakieś przygnębienie straszne, głuche, ciemne, Opanowały duszę moją. Boże! Boże i Boże! sztuczność (Uzupełnij) naturalność (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj cytat przywołany w poprzednim ćwiczeniu i wymień co najmniej trzy cechy stylu, które nadają części wypowiedzi Henryka charakter „sztuczny”. W każdym przypadku sformułuj uzasadnienie, dowodzące, że dana cecha kształtuje „sztuczność” wypowiedzi.

Ro90v87tYPCjV
Wymyśl trzy pytania na kartkówkę dotyczące tematu lekcji.
R1QK3eJ9RZRdl
Cecha. Uzasadnienie. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie przytoczonej wypowiedzi Henryka prześledź antynomie, które bohater rozpoznaje w swojej sytuacji, i przeanalizuj kondycję bohatera w odniesieniu do składających się na nią elementów groteskowych.

Witold Gombrowicz Ślub

HENRYK
Wyjaśnię ci pewne rzeczy o tyle, o ile je można wyjaśnić.
Odkąd zostałem w to wszystko wplątany, waham się między dwoma biegunami: odpowiedzialności i nieodpowiedzialności, prawdy i fałszu. Z jednej strony wiem, że to, co się tu zdarza, jest niepoważne, nieodpowiedzialne, sztuczne, byle jakie... Z drugiej biorę to niezwykle poważnie i czuję się tak, jakbym ponosił ostateczną odpowiedzialność za wszystko.
Nie mogę się powstrzymać od sztucznych frazesów.
A zarazem wydaje mi się, że te frazesy mniej są sztuczne niż sama prostota.
Wiem, że nie jestem naprawdę królem.
A jednak czuję się królem.
Co chwila bawię się jak dziecko
Ale wiem zarazem, że ta zabawa nie jest wcale taka niewinna, jak się zdaje. Czuję się tak, jak gdybym, udając coś, naprawdę to coś wywoływał i jakbym każdym moim słowem i czynem zaklinał coś i stwarzał coś... coś potężniejszego ode mnie.
Co myślisz o tym?
WŁADZIO
To dosyć mgliste.

7 Źródło: Witold Gombrowicz, Ślub, [w:] Dramaty, Kraków - Wrocław 1986, s. 197.
R13zGX8A2WC4e
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj przytoczone w sekcji „Przeczytaj” cytaty ze Ślubu i na ich podstawie scharakteryzuj kondycję człowieka w rzeczywistości międzyludzkich relacji w ujęciu Gombrowiczowskim.

R7aqkJgn6uOgL
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz wypracowanie na jeden z dwóch podanych niżej tematów.

Propozycja 1

„Nikt z nikim nie może zwyczajnie mówić
Daremnie wydzierasz się z siebie do mnie, a ja do ciebie
Na darmo chciałbym wydrzeć się z siebie do was 
Tak, jestem uwięziony...”

- mówi Henryk w końcowych partiach Ślubu. Opracuj pisemnie wypowiedź argumentacyjną, w której rozważysz myśl wyrażoną przez głównego bohatera dramatu oraz sformułujesz i uzasadnisz swoje stanowisko wobec niej. Odwołaj się do fragmentów Ślubu przytoczonych we wprowadzaniu oraz do innych tekstów kultury.

Propozycja 2

Forma a autentyczność, sztuczność a naturalność – czy człowiek funkcjonujący w społeczeństwie, podporządkowany mocy „kościoła międzyludzkiego”, może być kiedykolwiek naprawdę sobą? Jaki jest sens swoistej horyzontalnej (w ludzko‑ludzkim, nie zaś ludzko‑boskim wymiarze) sakralizacji żywiołu międzyludzkiego?