Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Działania na przedziałach jednostronnie nieograniczonych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna pojęcie przedziału nieograniczonego i jego rodzaje
rozróżnia przedziały ograniczone i nieograniczone
zaznacza przedział nieograniczony na osi liczbowej
potrafi odczytać i zapisać przedział przedstawiony na osi liczbowej
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności działania na przedziałach ograniczonych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz infografikę.
Uczniowie konsultują z nauczycielem wątpliwości, które pojawiły się w czasie pracy w grupach, a następnie wykonują polecenie umieszczone pod infografiką.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Przedziały liczbowe. Przedziały jako zbioryPrzedziały liczbowe. Przedziały jako zbiory
Równania i nierówności liczbowe. Przedziały liczboweRównania i nierówności liczbowe. Przedziały liczbowe
Wskazówki metodyczne:
Multimedium może być wykorzystane przez uczniów jako pomoc przy rozwiązywaniu ćwiczeń interaktywnych.
Może być również pomocne przy utrwalaniu wiedzy dotyczącej działań na przedziałach ograniczonych i nieograniczonych.