Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Filozofia romantyzmu. Romantyczne mity
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, czym charakteryzowała się myśl filozoficzna, która przyświecała Adamowi Mickiewiczowi;
omawia, co to jest mesjanizm;
gromadzi słownictwo do stworzenia różnych definicji mitu;
wymienia podobieństwa między filozofią mesjanistyczną Adama Mickiewicza a filozofią Hegla.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Uczniowie czytają informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”. Mogą zadawać nauczycielowi pytania przy fragmentach, które są dla nich mniej zrozumiałe.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań, które zadaje uczniom:
Jakie jest podobieństwo między filozofią a poezją?
Dlaczego Hegla można nazwać rzecznikiem idealizmu?
Jakie dostrzegasz różnice między duchem obiektywnym a duchem subiektywnym?
Kim są mesjaniści?
Jakich znasz przedstawicieli filozofii XIX w.?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na postawione pytania i podsumowują rozmowę.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie na tablicy zapisuje hasło: Filozofia romantyzmu. Uczniowie wykonują mapę myśli zapisując na kartkach swoje pomysły w wyznaczonym czasie. Wybrana para zapisuje na tablicy swoje propozycje wokół postawionego problemu, po czym są one uzupełniane przez pozostałe pary, których pomysły nie zostały jeszcze zapisane.
Praca z multimedium. Nauczyciel przechodzi do sekcji multimedium. Prosi uczestników zajęć o wysłuchanie nagrania z sekcji „Audiopowtórka” dotyczącego filozofii Mickiewicza. Następnie uczniowie w parach wykonują oba polecenia zawarte w tej części lekcji.
Nauczyciel wyświetla na tablicy film z sekcji „Film edukacyjny”. Uczniowie w zespołach kilkuosobowych wspólnie rozwiązują polecenia i ćwiczenia (1 oraz 2). Omawiają odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, tworzą notatki syntetyzujące na temat filozofii romantyzmu. Chętne osoby odczytują swoje prace.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 z sekcji „Film edukacyjny”: Wyjaśnij, czym jest romantyczna słowiańszczyzna.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Urbankowski B., Myśl romantyczna, Warszawa 1979.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą się zapoznać z sekcją „Audiobook” przed lekcją, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach.